Het Belastingplan 2022 en overige Prinsjesdagstukken zijn op dinsdag 21 september 2021 om 15.00 uur door minister Hoekstra aangeboden aan de Tweede Kamer.
Het pakket Belastingplan 2022 bestaat dit jaar uit zes wetsvoorstellen. De wetsvoorstellen uit het pakket Belastingplan 2022 zijn:
het wetsvoorstel Belastingplan 2022;
het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2022;
het wetsvoorstel Wet implementatie belastingplichtmaatregel uit de tweede EU-richtlijn
antibelastingontwijking;
het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten;
het wetsvoorstel Wet delegatiebepalingen tegemoetkoming schrijnende gevallen;
het wetsvoorstel Wet verlaging tarief verhuurdersheffing en maandelijkse wijziging
bedragen heffingsverminderingen.
Wetsvoorstel Belastingplan 2022
Inkomensbeleid
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de arbeidskorting langzamer af te bouwen. Daarmee wordt het verschil tussen een- en tweeverdieners verkleind. Daarnaast worden er een aantal maatregelen buiten de fiscaliteit genomen, die niet in dit wetsvoorstel zijn opgenomen. Zo worden het kindgebonden budget en de zorgtoeslag verhoogd, en de temporisering van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting (AHK) in de bijstand doorgetrokken.
Verlaging inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK)
Voorgesteld wordt het maximumbedrag van de IACK per 2022 te verlagen met € 395. Deze maatregel dient ter gedeeltelijke dekking van de uitgaven die voortvloeien uit het wetsvoorstel Wet betaald ouderschapsverlof dat op 20 april 2021 is aangenomen door de Tweede Kamer. In dat wetsvoorstel is een taakstellende ombuiging vanaf 2022 van € 130 miljoen op de IACK aangekondigd. Het maximumbedrag van de IACK wordt naast de per 1 januari 2022 voorgestelde verlaging op grond van het Belastingplan 2021 per 1 januari 2022 verhoogd met € 77. Per saldo is voor 2022 sprake van een beleidsmatige verlaging van het maximumbedrag van de IACK van € 318.
Aanpassing cap in de bijtelling voor emissievrije personenauto’s
Voorgesteld wordt om de cap in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de maximale korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is) vanaf 2022 in twee stappen te verlagen. De korting op de bijtelling die is vastgelegd in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord wordt niet aangepast. Dit betekent dat de vanaf 1 januari 2022 geldende korting van 6% op de bijtelling wordt toegepast op een cap van € 35.000 en vanaf 2023 op een cap van € 30.000. Door het verlagen van de cap wordt de vraag in de zakelijke markt meer gestuurd naar goedkopere emissievrije automodellen uit de lagere marktsegmenten. Dit verbetertde aansluiting op de (particuliere) tweedehands markt.
Verhogen steunpercentages in de Milieu-investeringsaftrek
Met deze maatregel wordt voorgesteld om per 1 januari 2022 de steunpercentages in de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) te verhogen van 13,5%, 27% en 36% naar respectievelijk 27%, 36% en
45%.
Uitzondering fiscaal partnerbegrip voor toepassing inkomensafhankelijke combinatiekorting
Voorgesteld wordt de uitzondering op het fiscale partnerbegrip voor de persoon die geen inwoner van Nederland en geen kwalificerende buitenlandse belastingplichtige is, niet te laten gelden voor de toepassing van demIACK. Hiermee wordt de behandeling van belastingplichtigen met een in het buitenlandmwoonachtige partner die geen kwalificerende buitenlandse belastingplichtige is voor wat betreft de IACK gelijkgetrokken met de behandeling van belastingplichtigen met een partner die binnenlandse belastingplichtige of kwalificerende buitenlandse belastingplichtige is.
Naast het stopzetten van de automatische toekenning van een voorlopige aanslag voor het kalenderjaar 2022, zal de Belastingdienst inzetten op verscherpte controle waarbij wordt gecontroleerd of de belastingplichtige voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de IACK.
Verhoging leeftijdsgrens status kind van vergunninghouder
Het kabinet stelt voor de leeftijdsgrens voor de eis van een rechtmatige status voor medebewoners voor de huurtoeslag te verhogen naar 18 jaar. Dit betekent dat bij geboorte van een kind van vergunninghouders geen directe actie van de ouders wordt gevergd om aanspraak te blijven maken op huurtoeslag.
Huurtoeslag bij huurgrensoverschrijding
Voorgesteld wordt in de voorwaarde dat eerder sprake moet zijn geweest van recht op huurtoeslag de specificering dat dit de maand voorafgaand aan de overschrijding het geval moet zijn met ingang van 1 januari 2022 te schrappen.
Verlengen geldigheidsduur gebruikelijkloonregeling innovatieve start-ups met een jaar
De vervaldatum wordt eenmalig met een jaar opgeschoven naar 1 januari 2023 omdat de evaluatie nog niet is afgerond. Deze tegemoetkoming zal zodoende per 1 januari 2023 vervallen, tenzij de regeling door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat positief wordt geëvalueerd.
Gerichte vrijstelling thuiswerkkosten
Per 1 januari 2022 komt de mogelijkheid om een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding te geven van maximaal € 2 per dag. Dit is gebaseerd op een berekening van het Nibud van de gemiddelde extra kosten per thuisgewerkte dag, voor bijvoorbeeld koffie en verwarming. Voorgesteld wordt de 128 dagenregeling, zowel ten aanzien van de vaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer als voor de thuiswerkkostenvergoeding, pro rata toe te passen als structureel (gedeeltelijk) wordt thuisgewerkt.
Tijdelijke verruiming vrije ruimte (COVID-19)
In de Kamerbief Uitbreiding economisch steun- en herstelpakket is toegezegd dat ook voor het jaar 2021 de vrije ruimte voor de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom 3% van dat deel van die fiscale loonsom zal bedragen. Aan deze toezegging is vervolgens via een goedkeuring vooruitlopend op wetgeving gevolg gegeven.
Temporele beperking verrekening voorheffingen met de Vennootschapsbelasting (Sofina)
Voorgesteld wordt om de mogelijkheden voor verrekening van dividendbelasting en kansspelbelasting (voorheffingen) met de Vpb voor belastingplichtigen temporeel te beperken met ingang van 1 januari 2022.
Op basis van de hoofdregel van de voorgestelde maatregel zal de verrekening van voorheffingen gelimiteerd zijn tot het bedrag aan te betalen Vpb vóórdat rekening is gehouden met de verrekening van voorheffingen. Dit geldt voor alle lichamen die belastingplichtig zijn voor de Vpb.
Kort gezegd zal onder de voorgestelde maatregelen de verrekening van voorheffingen uitsluitend
worden beperkt ten aanzien van belastingplichtigen die:
- zich niet in een positie bevinden waarin Vpb verschuldigd is doordat die belastingplichtigen
verlieslatend zijn of recht hebben op wettelijke verminderingen of voorkoming dubbele belasting;
of - zich weliswaar in een positie bevinden waarin Vpb verschuldigd is, maar dit bedrag lager is dan
het bedrag aan geheven voorheffingen; en - kansspelbelasting betalen omdat als onderdeel van de ondernemingsactiviteiten een kansspel is
gewonnen; of - een aandelenbelang bezitten van minder dan 5% in een in Nederland gevestigd lichaam dat
inhoudingsplichtig is voor de dividendbelasting.
Ook indien de inhoudingsvrijstelling in de dividendbelasting niet wordt toegepast op een belang
van 5% of meer van de belastingplichtige in een in Nederland gevestigd lichaam dat
inhoudingsplichtig is voor de dividendbelasting kan sprake zijn van geheven dividendbelasting
waarvan de verrekening temporeel wordt beperkt.
Vrijstelling van overdrachtsbelasting bij terugkoop woning met verkoopregulerend beding
Voorgesteld wordt in de Wet op belastingen van rechtsverkeer (WBR) onder voorwaarden een vrijstelling van overdrachtsbelasting te laten gelden voor verkrijging van een woning als gevolg van een terugkoop van een woning van een natuurlijk persoon, mits hiermee uitvoering wordt gegeven aan een verkoopregulerend beding dat bij de
eerdere verkrijging rechtstreeks of middellijk aan deze natuurlijke persoon is opgelegd. In deze situatie wordt – onder bepaalde voorwaarden – beleidsmatig niet wenselijk geacht de verkrijging naar het algemene tarief (thans 8%) te belasten, ondanks dat de verkrijger de woning niet als hoofdverblijf gaat gebruiken. De verkrijger verkrijgt de woning van de natuurlijk persoon (vervreemder) aan wie hij, of zijn rechtsvoorganger, de woning eerder heeft verkocht met een verkoopregulerend beding.
Het kabinet is voornemens voor toepassing van de VoV-vrijstelling in het Uitvoeringsbesluit belastingen van rechtsverkeer aanvullend de volgende cumulatieve voorwaarden op te nemen:
1. Uit het verkoopregulerend beding bij de eerdere verkrijging blijkt een zelfbewoningsplicht voor
de natuurlijk persoon (eerdere verkrijger) voor de betreffende woning;
2. De waarde in het economische verkeer van de VoV-woning ten tijde van de eerdere verkrijging
is niet hoger dan de woningwaardegrens die geldt bij de startersvrijstelling ten tijde van de terugverkrijging. Onder waarde wordt hierbij verstaan de waarde in het economische verkeer zonder rekening te houden met het verkoopregulerend beding;
3. De woning is bij de eerdere verkrijging door de natuurlijk persoon verkregen met een
koperskorting van ten minste 10% en ten hoogste 50% van de waarde van die woning op het
tijdstip van de eerdere verkrijging. Onder koperskorting wordt mede verstaan een regeling
omtrent een uitgestelde betaling, waarbij de schuld pas bij verkoop van de woning hoeft te
worden afgelost;
4. De natuurlijk persoon is op grond van het verkoopregulerend beding verplicht om de
koperskorting geheel of gedeeltelijk terug te betalen of is verplicht om met de voorafgaande
vervreemder in bepaalde mate een tussentijdse waardeontwikkeling te delen. Daarbij kan de
tussentijdse waardeontwikkeling zowel positief als negatief zijn.
Verduidelijkingen en technische wijzigingen overdrachtsbelasting
De huidige formulering van de antimisbruikbepaling bevat onbedoeld enige onduidelijkheden. Voorgesteld wordt deze onduidelijkheden weg te nemen.
Daarnaast wordt voorgesteld om de antimisbruikbepaling zodanig te wijzigen dat deze niet langer
van toepassing kan zijn op verkrijgingen door rechtsopvolgers krachtens erfrecht of huwelijksvermogensrecht van de persoon die de startersvrijstelling heeft toegepast. Hiermee wordt bewerkstelligd dat personen die niet betrokken zijn geweest bij de verkrijging waarbij de startersvrijstelling is toegepast, niet kunnen worden geconfronteerd met een waardevermeerdering bij een latere verkrijging.
Aanpassen CO2-schijfgrenzen en de schijftarieven voor personenauto’s en de CO2-grens en tarief voor de dieseltoeslag voor personenauto’s
In de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (Wet BPM 1992) worden de
CO2-schijfgrenzen voor personenauto’s voor de periode 2022 tot en met 2025 elk jaar met 2,3% verlaagd en de schijftarieven met 2,35% verhoogd om de belastinggrondslag aan te laten sluiten aan de (verwachte) gemiddelde CO2-reductie van nieuwverkochte conventionele personenauto’s voor de periode 2022 tot en met 2025. Dit geldt eveneens voor de CO2-grens en het tarief voor de dieseltoeslag. De tarieven, de belastingbedragen per gram/km CO2-uitstoot, met uitzondering van de vaste voet worden voor het jaar 2023 en verder eerst geïndexeerd en vervolgens verhoogd met 2,35% om de belastingopbrengst aan te laten sluiten aan de (verwachte) CO2-daling.
Uitbreiding overgangsrecht Postcoderoosregeling
Voorgesteld wordt om in geval van het vertrekken van een lid wel toe te staan dat een nieuw lid recht krijgt op de voordelen van de Postcoderoosregeling, zolang deze nog geldt voor de betreffende coöperatie. Dit wordt bereikt door te bepalen dat de rechtsopvolger van een vertrekkend lid recht heeft op dezelfde voordelen van de Postcoderoosregeling als het vertrekkende lid. Coöperaties kunnen hierdoor bij vertrek van een lid blijven handelen zoals voor de afschaffing van de Postcoderoosregeling gebruikelijk was. Voorgesteld wordt om deze maatregel met ingang van 1 januari 2022 in werking te laten treden en met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2021 van toepassing te laten zijn.
Aanpassen verlaagd tarief walstroom
De definitie van walstroominstallatie wordt aangepast zodat ook installaties die niet beschikken over een zelfstandige aansluiting kunnen kwalificeren voor het verlaagde tarief.
Aanpassen energiebelasting ter voorkoming dubbele belasting bij batterijopslag
Voorgesteld wordt om de levering van elektriciteit aan een energieopslagfaciliteit onder voorwaarden niet aan te merken als een belaste levering voor de energiebelasting. Hiermee wordt voorkomen dat bij elektriciteitsopslag in de k eten tweemaal energiebelasting wordt geheven over de levering van elektriciteit.
Vertraagde wetsvoorstellen
Het wetsvoorstel Hersteloperatie toeslagen wordt later ingediend. Het wetsvoorstel is, vanwege het eerder genoemde voornemen, ter advisering voorgelegd aan de afdeling advisering van de Raad van State voor advies. De afdeling adviseert het voorstel nu nog niet bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal in te dienen, tenzij het is aangepast. Het later indienen van de Wet hersteloperatie toeslagen heeft geen gevolgen voor de voortgang van de hersteloperatie. Zo verwacht het kabinet om uiterlijk bij de achtste voortgangsrapportage het beleidsbesluit private schulden te kunnen delen en zal dat operationeel zijn in november. Het kabinet informeert de Kamer bij de achtste voortgangsrapportage eind september over de voortgang op de herijking en de aanvullende regelingen.
Ook het wetsvoorstel Versterking grondslag cameratoezicht en gegevensverwerking Douane wordt later ingediend. Mede naar aanleiding van het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens heeft het kabinet besloten om de twee maatregelen met betrekking tot de gegevensverwerking en informatie-uitwisseling uit het wetsvoorstel te halen en opnieuw uit te werken.
De resterende maatregel is als wetsvoorstel Versterking grondslag cameratoezicht Douane voor advies aan de Raad van State voorgelegd. De Raad van State heeft geadviseerd het wetsvoorstel afzonderlijk van het Belastingplan in te dienen. Het kabinet volgt dit advies op en is voornemens om op korte termijn dit wetsvoorstel afzonderlijk aan de Kamer aan te bieden.
Fiscale wetsvoorstellen die niet nu worden ingediend maar op een ander moment
Het kabinet heeft ook een overzicht gegeven van fiscale wetsvoorstellen die niet nu worden ingediend maar op een ander moment, los van het pakket Belastingplan 2022. Dit zijn:
– wetsvoorstel Implementatie richtlijnen accijns 2022 (september 2021);
– wetvoorstel Kwalificatie buitenlandse rechtsvormen (winter 2021/2022);
– wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2023 (voorjaar 2022);
– wetsvoorstel DAC7 (voorjaar 2022); en
– wetsvoorstel Waarborgen gegevensverwerking Belastingdienst, Toeslagen en Douane (najaar 2022).
Officiele stukken Belastingplan 2022
Memorie van Toelichting Belastingplan 2022
Nader rapport Belastingplan 2022
Uitvoeringstoetsen Belastingdienst, Toeslagen en Douane Belastingplan 2022
Ramingstoelichting bij het pakket Belastingplan 2022 inclusief certificering van het CPB
Prinsjesdagspecial Belastingplan 2022
Informeer uw klanten als eerste over de fiscale maatregelen en besparingskansen! Bestel nu de Prinsjesdagspecial Belastingplan 2022 en ontvang de special vanavond nog!
Geef een reactie