Bij de Belastingdienst heerst een cultuur die het voorkomen en melden van misstanden bemoeilijkt schrijft NRC. De krant heeft een nog ongepubliceerd rapport in handen dat is opgesteld op verzoek van de Tweede Kamer naar aanleiding van de Toeslagenaffaire.
Het onderzoek werd uitgevoerd door twee externe juristen. Zij kregen tientallen meldingen van ambtenaren over misstanden en onregelmatigheden binnen. Het rapport werd eind september opgeleverd, maar is nog niet naar de Tweede Kamer verstuurd.
Het rapport concludeert dat dit probleem bij de Belastingdienst nog zeker niet verholpen is, en niet alleen bij de afdeling Toeslagen speelt. Nog steeds ligt „de nadruk op het zo soepel en ongestoord mogelijk uitvoeren van werkprocessen”, stelt het rapport, wat ten koste gaat van „inhoudelijke afwegingen”. En: dat „heeft tot gevolg dat problemen niet worden opgelost en blijven liggen”.
De gebrekkige interne communicatie kan ook de afhandeling van de Toeslagenaffaire in de weg zitten. Onlangs stelde de Nationale Ombudsman in een nieuw rapport vast dat gedupeerden vastlopen in het systeem dat hen moet compenseren. De overheid dreigt bij de compensatie zo dezelfde fouten te maken als ín de Toeslagenaffaire, aldus de Ombudsman. In een reactie op het rapport zegt het ministerie dat „het rapport van de raadspersonen duidelijk maakt dat we nog niet zijn waar we willen zijn”. De Belastingdienst heeft er zelf ook baat bij als misstanden gemeld worden.
Bron: NRC, 12 oktober 2021
Geef een reactie