Niet alle schade aan een auto is gebruiksschade, en dus kan een beschadigde auto voor de BPM-heffing kwalificeren als een nieuwe auto.
Tot dit oordeel komt de Hoge Raad in een zaak waarin een bv op 16 oktober 2015 een beschadigde personenauto had gekocht bij een autobedrijf in Duitsland. Volgens de factuur van 19 oktober 2015 bedroeg de kilometerstand van de auto nul. Op 20 oktober 2015 was de auto in Duitsland geregistreerd en voor het eerst toegelaten op de weg. Later was de auto op een oplegger vanuit Duitsland naar Nederland overgebracht. De bv liet de auto op 4 november 2015 registreren in het Nederlandse kentekenregister. De kilometerstand bedroeg toen 217, maar de auto vertoonde geen sporen van gebruik. Toch ging de bv ervan uit dat de auto voor de BPM kwalificeerde als een gebruikte auto. Daarom paste zij een afschrijving toe over de waarde van de auto. Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelde dat de bv de BPM correct had berekend. Zie NTFR 2020/1775 en ‘Krassen brengen geluk, of tenminste minder BPM‘.
Andere schade dan gebruiksschade
De staatssecretaris van Financiën is in cassatie gegaan tegen de hofuitspraak. In tegenstelling tot het hof oordeelt de Hoge Raad dat de auto geen gebruikte auto is. Voor toepassing van de BPM is namelijk sprake van een nieuwe auto als die auto niet of nauwelijks op de weg is gebruikt. Volgens de Hoge Raad kan een auto vóór de eerste ingebruikneming ook schade oplopen. Maar dat maakt van de auto nog geen gebruikte auto. In dit geval zijn er geen aanwijzingen dat de auto echt in het buitenland op de weg had gereden. Daarom kwalificeerde de auto voor de BPM als een nieuwe auto.
Wet: art. 9 en 10, eerste lid BPM
Regeling: art. 8 Uitv.reg. BPM
Bron: Hoge Raad 12 november 2021, ECLI:NL:HR:2021:1672, 20/01981
Geef een reactie