Het ministerie van Financiën heeft een lijst gepubliceerd met de aangewezen ontwikkelingslanden op grond van artikel 6 van het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001.
In artikel 6 zijn de criteria vastgelegd op basis waarvan Mogendheden als ontwikkelingsland worden aangewezen. Voor de in die lijst opgenomen hoge middeninkomenslanden gelden aanvullende voorwaarden. Om als ontwikkelingsland te worden aangewezen moeten zij tevens worden aangewezen als landen waarop een door de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking genomen besluit met het oog op het financieren van activiteiten van het midden- en kleinbedrijf dat ontwikkelingsrelevante investeringen wil doen, van toepassing is.
Ten behoeve van de uitvoeringspraktijk wordt jaarlijks een lijst gepubliceerd van de aldus voor het desbetreffende jaar aangewezen ontwikkelingslanden. De Mogendheden die voor het jaar 2021 voor de toepassing van het Bvdb 2001 kwalificeren als ontwikkelingslanden zijn: Afghanistan, Angola, Benin, Bhutan, Bolivia, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, de Centraal Afrikaanse Republiek, Colombia, de Comoren, de Republiek Congo, de Democratische Republiek Congo, Djibouti, El Salvador, Eritrea, Eswatini, Gambia, Guatemala, Guinee, Guinee-Bissau, Haïti, Honduras, Irak, Ivoorkust, Jemen, Kaapverdië, Kameroen, Kenia, Kirgizstan, Kiribati, Kosovo, Laos, Lesotho, Libanon, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritanië, Micronesië, Mongolië, Mozambique, Myanmar, Nepal, Nicaragua, Niger, Noord-Korea, Oost-Timor, de door Palestijnse Autoriteit bestuurde gebieden, Papoea-Nieuw-Guinea, Peru, Rwanda, de Salomonseilanden, Sao Tome en Principe, Senegal, Sierra Leone, Soedan, Somalië, Syrië, Tadzjikistan, Tanzania, Togo, Tokelau, Tsjaad, Tuvalu, Vanuatu, Zuid-Soedan.
Bron: Ministerie van Financiën, 26 januari 2022
Online cursus Ontwikkelingen Internationaal Belastingrecht
Het internationale fiscale speelveld verandert in rap tempo. Stap voor stap is de impact BEPS-discussie gegroeid, en daarmee de gevolgen voor het Nederlandse vestigingsklimaat. Wat is er nog mogelijk en wat is niet langer mogelijk (nu of in de toekomst)? Kortom: welke alternatieve structureringen zijn mogelijk om het Nederlandse en Europese vestigingsklimaat aantrekkelijk te houden? Wat is de status van de voorstellen van de Europese Commissie? Welke relevante nationale en Europese rechtspraak is recent gewezen? In dit webinar, bespreekt dr. Arthur Hofman deze recente ontwikkelingen.
Geef een reactie