De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over de vraag of wetgeving en de fiscale uitvoeringspraktijk in overeenstemming zijn met de eisen van de AVG. Het bewustzijn van de beperkingen die de AVG ook aan de overheid oplegt, is er en er wordt een grote inhaalslag gemaakt. In dit kader vraagt prof. dr. Sigrid Hemels aandacht voor de anbi-regeling. Artikel 1a, lid 1 onderdeel j, jo. lid 7, onderdeel f, Uitv.reg. AWR 1994 eist namelijk dat anbi’s via internet op elektronische wijze de namen van hun bestuurders openbaar maken. Op deze regel zijn slechts twee, relatief beperkte uitzonderingen gemaakt, waarvan de vraag kan worden gesteld of dat AVG-proof is. In de NTFR Opinie van deze week onderzoekt Sigrid Hemels deze vraag.
Reader Interactions
Gerelateerde berichten
Opinie | Over de fiscaal-ethische generatiekloof en het ‘doodgooien’ van studenten
In deze NTFR Opinie geeft Anna Gunn aan waarom een opmerking op het LOF Congres haar nog weken bezighield. Het thema van het congres was fiscale ethiek. Tijdens haar lezing werd duidelijk dat het onderwerp met gebrek aan enthousiasme werd ontvangen. De studenten wilden zich vooral op de praktijk focussen en werden ‘doodgegooid’ met fiscale... lees verder
Blog | AI in de fiscale praktijk: van stratenboek naar Google Maps
Ron Meijer RB schrijft met enige regelmaat over zijn fiscale wereld. Een wereld waarin automatisering en proactief belastingadvies centraal staan. Er was een tijd dat we als belastingadviseurs nog met een stratenboek op schoot zaten, en bij elke kruising moesten stoppen om de weg niet kwijt te raken. Niet heel anders dan de dikke mappen vol... lees verder
Opinie | Box 3 en overlijdensgevallen na de 6 juni-arresten: leven na de dood’
Als gevolg van de éénpeildatumsystematiek wordt het inkomen uit sparen en beleggen sinds 2011 fictief en forfaitair bepaald aan de hand van de rendementsgrondslag op 1 januari. Voor belastingplicht die in de loop van het jaar aanvangt of eindigt – anders dan door immigratie of emigratie – houdt deze systematiek simpelweg in dat de toestand... lees verder
Opinie | Fiscale urgentie?
Premier Schoof gaf kort na de Europese verkiezingen aan dat Nederland bij de vorming van de nieuwe Europese Commissie een zware post in de economische hoek wil leveren. Op 17 september werd duidelijk dat Ursula von der Leyen Wopke Hoekstra het commissariaat voor Klimaat, Net Nul en Schone Groei heeft toebedeeld. Hoekstra wordt opgedragen de... lees verder
Opinie | De Pijler-2-vaste-inrichting en het verbod van allocatie van betrokken belastingen voor de binnenlandse bijheffing
In Nederland vormt de Wet minimumbelasting 2024 de implementatie van Pijler 2. Een vaste inrichting vormt een groepsentiteit voor Pijler-2-doeleinden. In artikel 7.5 lid 9 WBM is het volgende bepaald: ‘Voor de berekening van het effectieve belastingtarief op de voet van artikel 8.1 voor de binnenlandse bijheffing blijft de toerekening van de betrokken belastingen van... lees verder
Geef een reactie