Ondernemers kunnen vanaf 9 mei subsidie krijgen bij aanschaf van een vrachtwagen die schoon rijdt; elektrisch of op waterstof. De regeling is in de Staatsscourant gepubliceerd.
De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (subsidie en belastingvoordeel) tot 40% van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen. Staatssecretaris Heijnen wil mkb’ers een beetje extra tegemoet komen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan 10 werknemers, loopt dat op tot 60%. Het gaat dan om de meerkosten bij aanschaf, die liggen voor elektrische vrachtwagens hoger dan voor dieselvrachtwagens. Elektrische vrachtwagens zijn wel goedkoper in gebruik en onderhoud.
Emissieloos in 2050
De subsidieregeling loopt tot begin 2027. Momenteel is de pot in totaal gevuld met ruim € 40 miljoen, die tot en met 2024 beschikbaar komt. Waarvan € 13,5 miljoen dit jaar. Het kabinet werkt momenteel aan de vormgeving van het budget na 2024, in lijn met de wens daartoe vanuit de Tweede Kamer en de sector. Het kabinet wil dat het hele wegverkeer zonder uitlaatgassen rijdt in 2050.
Bron: Regeling van 19 april 2022, nr. IENW/BSK-2021/329303, Ministerie I&W, Stcrt. 2022, 11166
Online cursus Fiscaliteit en duurzaamheid
Steeds meer mkb-ondernemers willen aan de slag met het verduurzamen van hun onderneming. Niet alleen voor het milieu of vanwege overheidsingrijpen, maar ook om de fiscale voordelen die te behalen zijn met de investering in energiebesparendemaatregelen en de exploitatie van duurzame energie productie-installaties. Dit betekent dat er van u als mkb-adviseur wordt verwacht dat u voor de verschillende praktijksituaties de mogelijkheden en beperkingen kent.
Geef een reactie