Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verzetten zich tegen het kabinetsvoornemen om de vrijstelling van de bpm tussen 2024 en 2026 geleidelijk af te schaffen voor bestelauto’s.
De ondernemingsorganisaties zien in de plannen niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve, contraproductieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark. VNO-NCW en MKB-Nederland willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen.
Vrijstelling geleidelijk afbouwen
Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal € 2,2 miljard binnen te halen en de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen.
In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38% stijgt, wat neerkomt op een gemiddeld ruim € 11.000 hogere aanschafprijs volgens de werkgeversorganisaties.
Een elektrische bestelwagen is op dit moment niet alleen in aanschaf een stuk duurder, maar in het dagelijkse gebruik voor grote groepen ondernemers ook nog geen volwaardig alternatief. Vooral voor ondernemers die hun bestelwagen vaak zwaar beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, is de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factor.
Diesel weer van stal
MKB-Nederland-voorzitter Vonhof waarschuwt dat in plaats van overstappen op elektrisch, ondernemers met het vervallen van de bpm-vrijstelling eerder geneigd zullen zijn oude(re) dieselbestelwagen (uit het buitenland) te kopen, omdat de bpm voor deze voertuigen veel lager ligt. Ook zal een deel langer blijven doorrijden in hun huidige diesel bestelwagen. Dat komt de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies zeker niet ten goede en maakt de klimaatwinst erg onzeker. ‘
Alternatieve oplossingen
De ondernemingsorganisaties willen zo snel mogelijk met de staatssecretarissen Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) en Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in overleg over alternatieve oplossingen om via verduurzaming van het bestelwagenpark bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen.
Bron: VNO-NCW, 23 mei 2022
Geef een reactie