De rente-, royalty- en dividendstromen vanuit Nederland naar laagbelastende landen zijn fors afgenomen van € 38,5 miljard in 2019 naar € 6 miljard in 2021. Dit schrijft staatssecretaris Van Rij in een Kamerbrief over de monitoring van maatregelen tegen belastingontwijking.
Een daling van de dividendbetalingen naar LBJ’s wordt pas in 2024 verwacht, wanneer de reikwijdte van de bronbelasting wordt uitgebreid.
Wet tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel
Op 1 januari 2022 is de Wet tegengaan mismatches bij toepassing zakelijkheidsbeginsel in werking getreden voor boekjaren die aanvangen op of na 1 januari 2022. Dit wetsvoorstel is erop gericht om mismatches te voorkomen die, in voornamelijk internationale situaties, ontstaan door toepassing van het zakelijkheidsbeginsel en die leiden tot dubbele niet-heffing. Op dit moment zijn er, gezien de recente inwerkingtredingsdatum van de wet, nog geen gegevens voorhanden op basis waarvan monitoring kan plaatsvinden. Naar verwachting zal vanaf 2025 hierover gerapporteerd kunnen worden.
Het (fiscaal) opsplitsen van bedrijven vanwege het lage Vpb-tarief
In een motie is verzocht te monitoren op welke schaal en wijze gebruik wordt gemaakt van kunstmatige structuren waardoor op oneigenlijke wijze het lage tarief in de vennootschapsbelasting (Vpb) wordt benut en als hiertoe aanleiding is te komen met voorstellen om het oneigenlijk gebruik aan te pakken. De achtergrond van deze motie is dat in het Belastingplan 2021 de schijfgrens tussen het lage tarief (20% in 2018 en 15% in 2021) en het hoge tarief (25% in 2021 en 25,8% in 2022) in de Vpb is verhoogd van € 200.000 naar € 245.000 in 2021 en vervolgens van € 245.000 naar € 395.000 in 2022. Vanwege met name deze wijzigingen is het voordeel van het lage Vpb-tarief aanzienlijk toegenomen. Op dit moment wordt het fiscaal opsplitsen van activiteiten over zelfstandig belastingplichtige lichamen geanalyseerd. Het resultaat van dit onderzoek zal naar verwachting vóór Prinsjesdag aan de Kamer worden aangeboden.
ATAD 1 en ATAD 2
Eerder is aangekondigd dat het kabinet waar mogelijk de effecten van de eerste en tweede EU-richtlijnen anti-belastingontwijking (ATAD1 en ATAD2) zal monitoren. Het gaat daarbij in het bijzonder om de earningstrippingmaatregel en de aanvullende CFC-maatregel uit ATAD1 en het in kaart brengen van resterende cv/bv-structuren om de effecten van ATAD2 te meten. Een betrouwbare effectmeting is pas mogelijk zodra er voldoende aangiftegegevens beschikbaar zijn voor het ingangsjaar en de jaren daarna. Op dit moment zijn er nog onvoldoende gegevens om een effectmeting te doen. Zoals het kabinet eerder heeft aangegeven zal rapportage over de monitoring van deze maatregelen uiterlijk in 2024 plaatsvinden.
Van Rij benadrukt dat het meten van de effecten van maatregelen tegen belastingontwijking i in de praktijk niet eenvoudig is en soms vrijwel onmogelijk zonder uit te gaan van moeilijk verifieerbare veronderstellingen. De gegevensuitwisseling in grensoverschrijdende situaties is nog onvoldoende. Om de praktijk rondom het uitwisselen van gegevens te verbeteren heeft de Europese Commissie een Expert Group opgericht.
Lopende onderzoeken
De Adviescommissie belastingheffing van multinationals heeft onderzoek gedaan naar de vennootschapsbelasting. Het kabinet ziet op dit moment geen reden meer om nader onderzoek te doen naar een aftrekbeperking voor aandeelhouderskosten of royalty’s.
Online cursus Belastingheffing digitale economie (DAC7, Pilar 1&2)
In deze cursus staat de invloed van digitalisering en globalisering op de belastingheffing over de winst van internationale ondernemingen en informatie-uitwisseling door digitale platforms centraal. Bijzonder hoogleraar belastingheffing digitale economie prof. dr. Daniël Smit LL.M neemt u mee door de laatste ontwikkelingen. Wat kunt u op de korte termijn en op de (middel)lange termijn verwachten? En hoe kunt u zich als adviseur hierop voorbereiden?
Geef een reactie