Om iedereen bewust te maken van de gevaren, is wereldwijd oktober omgedoopt tot Cybersecurity maand. Deze maand staat in het teken van bewustwording rondom online veiligheid. En om jou in staat te stellen je persoonlijke gegevens, en die van je klant te beschermen tegen cyber crime, geven LupaSafe en Sdu deze maand gratis tips om veiliger te werken.
Cybersecurity is de afgelopen twee jaar een van de grootste hot topics geworden, zowel binnen als buiten technologiekringen. Van het beveiligen van online lessen als gevolg van een toename van digitaal leren tijdens de COVID-19-pandemie, tot het omgaan met de gevolgen van spraakmakende inbreuken op de nationale gegevens zoals de Hof van Twente, er is een schijnbaar eindeloze stroom van nieuwsberichten gewijd aan cybersecurity-ongelukken en -problemen.
De accountant weet nog maar weinig van informatiebeveiliging
Uit onderzoek van LupaSafe is gebleken dat de helft van de accountants weinig weet van informatiebeveiliging, en 33% zich bewust is van de gevaren, maar er ook meer over zou moeten leren.
Resultaten onderzoek uit het webinar van LupaSafe. Met de nieuwe Europese NIS2 regeling zijn accountants verantwoordelijk over cyber security te auditen
Hoe pak je dit aan? Schrijf je gratis in voor de webinar van LupaSafe en Sdu.
En met deze stortvloed aan negatief nieuws kan het voor gewone mensen gemakkelijk zijn om overweldigd te raken en zich machteloos te voelen tegenover de “onoverkomelijke” bedreigingen van cyberbeveiliging. Maar in werkelijkheid is niets minder waar.
Met al het jargon dat typisch wordt gebruikt met betrekking tot cyberbeveiliging, bestaat er een al lang bestaande misvatting dat cyberbeveiliging buiten gewone mensen ligt en dat het aan professionals moet worden overgelaten. Bovendien heerst bij het publiek het gevoel dat inbreuken nu eenmaal een feit zijn en dat we er maar mee moeten leren omgaan. Maar dit is gewoon niet waar. In feite spelen gewone mensen een grote rol bij het voorkomen, detecteren en oplossen van cyberdreigingen. Volgens IBM heeft bijvoorbeeld 95% van de inbreuken menselijke fouten als hoofdoorzaak. Daarom zijn dagelijkse technologiegebruikers de eerste verdedigingslinie als het gaat om het tegengaan van cybercriminaliteit. Helaas zijn veel mensen echter niet op de hoogte van enkele van de best practices voor het verbeteren van cyberbeveiliging en hoe gemakkelijk ze te gebruiken zijn.
Daarom volgen hier een paar belangrijke best practices die jij op je kantoor kunt implementeren om je eigen cyberbeveiliging te verbeteren en een veiligere wereld voor iedereen te creëren.
Pas op voor phishing
Phishing – wanneer een cybercrimineel zich voordoet als een legitieme partij in de hoop individuen ertoe te brengen zich in te laten met kwaadaardige inhoud of links – blijft tegenwoordig een van de meest populaire tactieken onder cybercriminelen. In feite komt 80% van de cyberbeveiligingsincidenten voort uit een poging tot phishing. Hoewel phishing steeds geavanceerder is geworden, kun je het erkennen aan typefouten, slechte graphics en andere verdachte kenmerken. Wanneer je denkt een phishing-poging te hebben opgemerkt, moet je het incident melden, zodat interne IT-teams en serviceproviders de situatie kunnen verhelpen en voorkomen dat anderen mogelijk het slachtoffer worden.
Werk je wachtwoorden bij en gebruik een wachtwoordbeheerder
Het hebben van unieke, lange en complexe wachtwoorden is een van de beste manieren om je cyberbeveiliging onmiddellijk te verbeteren. Toch zegt slechts 43% van het publiek dat ze “altijd” of “heel vaak” sterke wachtwoorden gebruiken. Het kraken van wachtwoorden is een van de meest gebruikte tactieken waar cybercriminelen zich toe wenden om toegang te krijgen tot gevoelige informatie. En als je een ‘wachtwoordherhaler’ bent, kunnen cybercriminelen, nadat ze een van je accounts hebben gehackt, eenvoudig hetzelfde doen voor al jouw accounts.
Een van de grootste redenen waarom mensen wachtwoorden herhalen, is dat het moeilijk kan zijn om alle wachtwoorden die je hebt te onthouden. Gelukkig zijn er inmiddels oplossingen ontwikkeld zoals een wachtwoordbeheerder, waar je al je unieke wachtwoorden veilig op één plek kunt opslaan. Dit betekent dat je maar één wachtwoord hoeft te onthouden. Bovendien zijn wachtwoordmanagers ongelooflijk eenvoudig te gebruiken en kunnen ze automatisch opgeslagen wachtwoorden inpluggen wanneer je een site bezoekt.
MFA inschakelen
Het inschakelen van multi-factor authenticatie (MFA) – waarbij je wordt gevraagd een tweede set verificatiegegevens in te voeren, zoals een beveiligde code die naar een mobiel apparaat wordt gestuurd of om in te loggen via een authenticatie-app – is een zeer effectieve maatregel die iedereen kan gebruiken om de kans op een cybersecurity-inbreuk drastisch te verkleinen. Volgens Microsoft is MFA zelfs voor 99,9 procent effectief in het voorkomen van inbreuken. Daarom is het een must voor iedereen die zijn apparaten en accounts wil beveiligen.
Automatische updates activeren
Hou je apparaten altijd up-to-date, met de meest recente versies. Dit is onmisbaar om te voorkomen dat cyberbeveiligingsproblemen de kop opsteken. Cyberbeveiliging is een voortdurende inspanning en updates zijn hierbij belangrijk bij het helpen aanpakken van kwetsbaarheden die zijn ontdekt en bij het bieden van doorlopend onderhoud. Schakel daarom, in plaats van te proberen te onthouden om te controleren op updates of het sluiten van updatemeldingen, automatische update-installaties in wanneer mogelijk.
Test je cyber kennis met de LupaSafe Quiz en win 3 maanden gratis toegang tot het LupaSafe platform!
Hoe denk je dat jij scoort op vragen over het bewaren van wachtwoorden en het omgaan met phishing? Test het uit en maak kans op het LupaSafe platform voor jouw kantoor!
Update: Het is niet meer mogelijk om met de quiz mee te doen
Geef een reactie