Door personeelstekorten bij de Belastingdienst konden burgers en bedrijven die de Belastingtelefoon belden de afgelopen maanden ongeveer 900.000 keer niet terecht met hun vragen. Dat blijkt uit cijfers die NRC bij de Belastingdienst opvroeg.
Daaruit blijkt dat in de maanden augustus, september en oktober 2,6 miljoen keer werd gebeld met de Belastingtelefoon. Zo’n 500.000 keer werd een telefoontje geweigerd omdat de wachtrij te lang was en het belsysteem de verbinding daarom direct verbrak. Bijna 400.000 keer werd er zelf opgehangen door mensen die in de wachtrij stonden omdat ze te lang moesten wachten. Gemiddeld moest men 15 minuten wachten om een medewerker aan de lijn te krijgen. Al in juli waarschuwde de Nationale Ombudsman dat hij opvallend veel klachten binnenkreeg over de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon. De ombudsman waarschuwde toen dat het onbeantwoord blijven van vragen verstrekkende gevolgen (kan) hebben schrijft NRC.
Bron: NRC, 6 december 2022
G Timmerman says
Leuker kunnen we het niet maken, wel langer?