‘Het halen van de klimaatdoelen vraagt scherpe politieke keuzes en vergaand beleid, maar biedt ook kansen. De tijd van laaghangend fruit is voorbij en de klimaatdoelen komen snel dichterbij’. Minister Jetten biedt de Tweede Kamer ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes: IBO aanvullend normerend en beprijzend nationaal klimaatbeleid voor 2030 en 2050’ aan.
Nederland wil in 2030 55 procent minder CO2-uitstoten dan in 1990, om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om zeker te stellen dat deze doelen worden gehaald, richt het kabinet het beleid op een reductie van 60 procent in 2030. Dit IBO maakt inzichtelijk welke aanscherpingen van, en aanvullingen op, het huidige klimaatbeleid mogelijk zijn om invulling te geven aan de klimaatambities van dit kabinet.
Dit IBO bevat een inhoudelijke analyse van het huidige klimaatbeleid en concrete beleidsopties per sector. Dit voorjaar neemt het kabinet een integraal besluit over aanvullende klimaatmaatregelen, waarbij zowel wordt gekeken naar normering, beprijzing als subsidiëring . Het kabinet neemt de resultaten van dit IBO hierin mee.
Dit IBO bevat voorstellen om het klimaatbeleid aan te scherpen, zodat het kabinet de ambities voor 2030 kan realiseren. Het halen van de klimaatdoelen vraagt scherpe politieke keuzes en vergaand beleid, maar biedt ook kansen. De tijd van laaghangend fruit is voorbij en de klimaatdoelen komen snel dichterbij. Bovendien zijn de 2030-doelen slechts een tussenstap naar netto klimaatneutraliteit in – uiterlijk – 2050. Sectoren die nu minder doen, moeten uiteindelijk dus alsnog stappen zetten. Om de 2030-doelen te halen zijn dan ook scherpe keuzes nodig.
Hoofdmaatregelen uit het centrale pakket
Overstijgend
- Gas- en grootgebruik energie minder aantrekkelijk maken via de energiebelasting.
- Aanscherpen en verder handhaven van de energiebesparingsplicht
- Aanpak om- en bijscholing en vergunningverlening en extra middelen handhaving.
- Alle brandstoffen onder het EU-handelssysteem voor brandstofgebruik (ETS2) via de opt-in, wat ook de uitvoering vergemakkelijkt.
Gebouwde omgeving
- Normeren van duurzaamheid koopwoningen die aansluit bij transactiemomenten.
- Gasgebruik duurder en elektriciteitsgebruik goedkoper maken voor consumenten via de energiebelasting, met oog voor prijsstabiliteit.
- Normeren van duurzaamheid utiliteitsbouw en aanscherpen van de energieprestatie-eisen van gebouwen met een industriefunctie.
Landbouw en landgebruik
- Sturen op grootte van de veestapel en invoeren duurzaamheidsnormen voor veevoer.
- Verschuiving naar consumptie van plantaardige eiwitten door normering in supermarkten en fastfoodketens, een belasting op vlees en zuivel, en normering tegen voedselverspilling.
- Aanscherpen beprijzend beleid in de glastuinbouw.
Mobiliteit
- Verbod op nieuwverkoop fossiele zakelijke auto’s vanaf 2025.
- Scherpere beprijzing fossiele voertuigen via o.a. aanscherping betalen naar gebruik, verhoging aanschafbelasting (bpm) voor fossiele auto’s en de vrachtwagenheffing.
- Verminderen uitstoot huidige wegvoertuigen door grotere verplichte inzet biobrandstoffen.
- Verduurzamen luchtvaart via afstandsafhankelijke vliegbelasting en duurzame brandstoffen.
Elektriciteit
- Faciliteren verdere uitrol zon door het stimuleren van batterijen bij zonneparken, normeren en stimuleren van zon op dak en parkeerterreinen en onderzoeken zon op zee.
- Nu uitwerken van normering gericht op het realiseren van een uitstootvrije elektriciteitssector rond 2035.
- Besparen elektriciteitsgebruik door de maatregelen in andere sectoren.
- Een duidelijk emissieplafond met verhandelbare emissierechten kan op lange termijn meer zekerheid bieden over de te verwachten reductie. Dit geeft burgers en bedrijven duidelijkheid over hoe de doelen worden geborgd.
Industrie
- Uitstoot duurder maken door de CO2-heffing te verhogen, de dispensatierechten voor 2030 verder te verlagen en een duidelijk afbouwpad voor de periode na 2030 te schetsen.
- Verplicht deel gerecyclede en duurzame plastics en afbouwen vrijstellingen energiebelasting. Afvalverbranding verminderen en deel uitstoot afvangen met CCS.
- Introductie van een Climate Urgency Office om knelpunten te identificeren en op te lossen.
Geef een reactie