Ondernemers die niet voldoen aan de voorwaarden van de betalingsregeling bijzonder uitstel, ontvangen vanaf 14 april de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis (en aangifte- en betalingsverplichtingen)’.
Volgens de administratie van de Belastingdienst voldoet een ondernemer niet aan (een van) deze twee voorwaarden als:
- een of meer termijnen van de betalingsregeling niet of niet volledig zijn betaald;
- er niet volledig is voldaan aan alle aangifte- en betalingsverplichtingen vanaf 1 oktober 2022.
In de brief staat het termijnbedrag dat de ondernemer maandelijks of per kwartaal moet betalen volgens de betalingsregeling en staat omschreven hoe de betalingsachterstand(en) kan worden berekend. Ook staat in de brief hoe de ondernemer de achterstand kan inlopen en wat te doen als dat niet lukt.
Op de internetsite van de Belastingdienst staat een nadere uitleg en voorbeelden hoe een achterstandsbedrag is vast te stellen.
Schuldenoverzicht en betalingenoverzicht
De ondernemer ontvangt -ook als er geen betalingsachterstanden zijn- driemaandelijks een overzicht met de openstaande belastingaanslagen (schuldenoverzicht) en daarnaast een overzicht van de betalingen vanaf september 2022 op de betalingsregeling van het bijzonder uitstel.
Als de ondernemer de betalingsachterstand niet inhaalt, bestaat het risico dat de betalingsregeling wordt ingetrokken en de uitgestelde schuld in een keer moet worden betaald.
Voorbeeldbrief
Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 4 april 2023
Geef een reactie