De subsidieregeling AanZET is zo populair, dat het totale budget voor 2023 in één dag overtekend is. Vanaf 4 april 2023 konden ondernemers en non-profitorganisaties subsidie krijgen als zij een nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) vrachtauto willen kopen of financial-leasen.
Ondernemers kunnen tot maximaal 60% van de meerprijs aan subsidie en belastingvoordeel. Om het mkb een extra steuntje in de rug te geven, krijgen kleine ondernemers een hoger subsidiepercentage dan grote ondernemingen. Dit jaar was er in totaal € 30 miljoen beschikbaar. Daarmee komen er zo’n 400 nieuwe schone vrachtwagens op de weg. Het gaat om batterij- én waterstofelektrische vrachtwagens.
Vanaf 2025 zero-emissiezones
Vanaf 1 januari 2025 mogen steden zero-emissiezones invoeren waar vanaf 2025 alle nieuwe vrachtwagens en bestelbussen emissieloos rijden. Voor bestaande bestelbussen en vrachtwagens gelden landelijke overgangstermijnen, van maximaal vijf jaar.
Daarnaast gelden een aantal uitzonderingen voor bijzondere voertuigen waar nog geen zero-emissie alternatief voor bestaat. Ook stelt het kabinet subsidies beschikbaar. Niet alleen voor de aanschaf van vrachtwagens, maar ook voor bestelbussen (de SEBA). Naar verwachting worden begin 2024 subsidieregelingen voor publieke en private logistieke laadinfrastructuur opengesteld. 28 steden hebben inmiddels aangegeven een zero-emissiezone in te gaan voeren. RAI Vereniging dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële middelen vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen.
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 5 april 2023
Geef een reactie