Staatssecretaris Van Rij geeft antwoorden op vragen van de vaste Tweede Kamercommissie voor Financiën over het Fiche: Zevende wijziging administratieve samenwerkingsrichtlijn belastingen.
Het doel van het richtlijnvoorstel is om crypto-assetdienstverleners te verplichten fiscale informatie over hun gebruikers te verstrekken en deze gegevens tussen de belastingautoriteiten van EU-lidstaten uit te wisselen.
Latere inwerkingtredingsdatum uitwisseling TIN
Het kabinet heeft tijdens de onderhandelingen ingezet op het behouden van de inspanningsverplichting van de uitwisseling van het TIN (Tax Identification Number). Gedurende de onderhandelingen bleek echter dat veel lidstaten inzetten op een resultaatverplichting waardoor het behoud van de inspanningsverplichting niet haalbaar lijkt. Deze lidstaten zijn wel bereid om een compromis te sluiten op een latere inwerkingtredingsdatum. Om die reden zet het kabinet in op een latere inwerkingtreding van dit onderdeel van het richtlijnvoorstel.
Het verplicht uitwisselen van het TIN vraagt inspanningen van de Belastingdienst. Het betreft het inwinnen, verstrekken en uitwisselen van het TIN bij informatiestromen met DAC1-gegevens. Dit zijn gegevens over inkomens- en vermogenscategorieën, zoals arbeidsinkomen, directiehonoraria, pensioenen e.a., die in de oorspronkelijke richtlijn zijn opgenomen, de zogenoemde DAC1.
DAC8
Onder DAC8 worden gegevens gedeeld over crypto-gerelateerde transacties. Er worden geen saldi gegevens uitgewisseld. Het ontbreken van informatie over aangehouden crypto saldi maakt dat de te ontvangen DAC8-informatie niet geschikt is om als contra-informatie te dienen. Deze informatie kan wel gebruikt worden voor risicoanalyse maar is niet bruikbaar om de aangifte voor in te vullen. In deze wijziging van de DAC wordt ook een wijziging van DAC2 meegenomen. DAC2 ziet op de informatie over bank- en beleggingstegoeden. Aan die informatie worden nu ook crypto-assets toegevoegd, waarover door financiële instellingen gerapporteerd moet worden.
Crypto-asset dienstverleners die ook bewaardiensten (custodian) aanbieden worden aangemerkt als financiële instelling, waardoor zij zowel onder DAC2 als onder DAC8 moeten rapporteren.
Boetes
In het door de Europese Commissie gepubliceerde richtlijnvoorstel, zijn minimumboetes voorgesteld. Met betrekking tot enkele van de al bestaande richtlijnverplichtingen kent Nederland op dit moment hogere boetes dan het richtlijnvoorstel. Wat betreft het voorstel van minimumboetes geldt dat EU-lidstaten hier tot nu toe verschillend over denken. Om te voorkomen dat de boetes tussen de verschillende EU-lidstaten erg verschillen, is Nederland voorstander van richtsnoeren rondom de hoogte van de boetes. Echter hecht Nederland ook zeer aan de mogelijkheid om maatwerk toe te passen bij het opleggen van boetes. De inzet van Nederland is dan ook dat, indien in EU-verband voor minimumsancties wordt gekozen, voor het toepassen van maatwerk alle ruimte blijft.
Geef een reactie