De Regeling veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames is gepubliceerd. Deze regeling vindt haar grondslag in de Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (Wet vifo) en het Besluit veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames.
De Wet vifo heeft ten doel risico’s voor de nationale veiligheid te beheersen door middel van een veiligheidstoets. Het gaat daarbij om beheersing van risico’s als gevolg van verwervingsactiviteiten, zoals investeringen in en fusies met vitale aanbieders, beheerders van bedrijfscampussen of ondernemingen actief op het gebied van sensitieve technologie. Verwervingsactiviteiten zijn belangrijke economische middelen die buitenlandse staten inzetten om hun geopolitieke doelen te behalen. Dit kan gepaard gaan met risico’s voor de Nederlandse nationale veiligheid, in het bijzonder de aantasting van de continuïteit van vitale processen, de aantasting van de integriteit en exclusiviteit van kennis en informatie, en het ontstaan van strategische afhankelijkheden.
Meldplicht
Het Besluit veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames werkt een aantal technische aspecten uit die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Wet vifo, waaronder de bij de melding te verstrekken gegevens, de mogelijkheid voor een meldingsplichtige om te kunnen verwijzen naar een eerder gedane melding en informatieverstrekking door andere instanties. Centraal in de Wet vifo staat de meldplicht: ieder voornemen om een verwervingsactiviteit uit te voeren die leidt tot zeggenschap of significante invloed in een onderneming die onder de reikwijdte van de wet valt, wordt door een van de meldingsplichtigen (verwerver of doelonderneming) gemeld aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat.
De onderhavige regeling werkt een aantal aspecten uit de wet en het besluit nader uit. Ten eerste wordt met deze regeling het voor de melding te gebruiken formulier vastgesteld en worden nadere regels gesteld omtrent de wijze waarop de melding geschiedt. Ten tweede worden nadere regels gesteld met betrekking tot de gegevensverstrekking door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over een eerder gedane melding door een meldingsplichtige aan ACM in het kader van het concentratietoezicht op grond van hoofdstuk 5 van de Mededingingswet.
Ten derde worden de openbare bronnen die de minister kan gebruiken bij de beoordeling van een melding gespecificeerd dan wel aangeduid. Tot slot worden (op basis van artikel 22 van de Wet vifo) de strafbare feiten vastgesteld die op grond van artikel 19, onderdeel d, van de wet, worden meegenomen bij de beoordeling of er sprake is van een risico voor de nationale veiligheid.
Bron: Regeling van 17 mei 2023, nr. WJZ/ 22390627, Ministerie EZK, Stcrt. 2023, 14781
Masterclass Fiscale aspecten fusies en overnames
Het integreren van bedrijven door fusies en overnames of het afsplitsen door separatie of desinvestering is complex, zeker op fiscaal vlak. Zijn er bestaande fiscale risico’s aanwezig? Hoe kan de transactie fiscaal gunstig worden gestructureerd? En hoe dekt men de risico’s zo goed mogelijk af? Tijdens deze 5-uur durende masterclass zoomen M&A specialisten Dick van Sprundel en Mark Nieuweboer in op de relevante regelingen en aandachtspunten.
Geef een reactie