De Staatssecretaris van Financiën informeert de Tweede Kamer over de verkenning naar mogelijkheden voor een breed onderzoek naar boodschappen en grenseffecten. Daarnaast informeert hij de Tweede Kamer over de toezegging over het bespreken van een mogelijke bandbreedte voor accijnstarieven op brandstof met buurlanden België en Duitsland.
Uit de onderzoeken volgt dat Belgen en Duitsers meer aan boodschappen in Nederland besteden dan andersom. Daarnaast blijkt dat voor de Nederlandse consument bij het doen van dagelijks boodschappen vooral de nabijheid van de winkelvoorziening doorslaggevend is, terwijl de aanwezigheid van specifieke winkels doorslaggevend is voor het doen van niet-dagelijks boodschappen, zoals kleding. Duitsers uit het grensgebied besteden naar schatting 3,5 keer zoveel besteden in Nederland als andersom en in de niet-dagelijkse sector 1,9 keer zoveel. Uit een analyse van de bezoekmotieven volgt voor Nederlandse bezoekers dat 70% van de dagelijkse boodschappen worden gedaan in het winkelgebied het dichtst bij huis en voor mode 46% van de consumenten zich laat leiden door de aanwezigheid van specifieke winkels.
Beperkt effect van tanken
De combinatie met tanken is slechts in 1% van de besluiten leidend voor het doen van de dagelijkse boodschappen. De rol hiervan is dus beperkt. Voor de Duitse bezoekers volgt uit de analyse dat openingstijden van de Nederlandse winkels en de sfeer en uitstraling beduidend sterkere bezoekmotieven zijn dan voor Nederlandse bezoekers.
Bron: Ministerie van Financiën 29 juni 2023, 2023-0000151530
Geef een reactie