Nederland is positief over het Richtlijnvoorstel snellere en veiligere vermindering teveel ingehouden bronbelasting maar er zijn technische uitdagingen. Dit schrijft minister Hoekstra in een Kamerbrief met een Fiche over het voorstel.
De Europese Commissie heeft het richtlijnvoorstel ingediend om procedures voor het verminderen van overtollige bronbelasting te harmoniseren en te versnellen. Het doel van de richtlijn is om investeerders in staat te stellen gemakkelijker en sneller gebruik te maken van verminderingsprocedures en deze procedures te beschermen tegen misbruik. De voorgestelde richtlijn is gericht op bronbelasting op aandelen en obligaties die publiekelijk verhandeld worden in grensoverschrijdende situaties.
Het richtlijnvoorstel is van toepassing op grensoverschrijdende dividenden op publiekelijk verhandelde aandelen. Lidstaten kunnen ervoor kiezen om de maatregelen ook toe te passen op bronbelasting op rente van publiekelijk verhandelde obligaties. De richtlijn stelt een snelle teruggaafprocedure en een procedure voor vermindering van bronbelasting aan de bron voor. Lidstaten kunnen een van beide procedures, beide procedures of een combinatie van beide implementeren, zolang beleggers toegang hebben tot ten minste een van de procedures.
Gecertificeerde financiële intermediair (GFI)
Om toegang te krijgen tot de verminderingsprocedures uit de richtlijn, moeten beleggers gebruik maken van een gecertificeerde financiële intermediair (GFI) en deze autoriseren namens hen aanvragen in te dienen. GFI’s moeten zich aanmelden in een publiekelijk toegankelijk nationaal register. GFIs die niet aan hun verplichtingen voldoen, kunnen aansprakelijk worden gesteld voor onjuiste bronbelastingteruggaven.
Elektronische woonplaatsverklaring
Het richtlijnvoorstel introduceert ook een elektronische woonplaatsverklaring om de fiscale woonplaats van belastingplichtigen in de EU vast te stellen. Het voorstel vereist dat een elektronische woonplaatsverklaring binnen één dag wordt afgegeven en erkend wordt door andere lidstaten. Nederland is positief over het voorstel, maar erkent dat er technische uitdagingen zijn zoals de ontwikkeling van ICT-systemen en het verkorten van de tijd om de elektronische woonplaatsverklaring te verstrekken. Het kabinet zet zich in om deze kwesties op te lossen en het voorstel tijdig te implementeren. De Europese Commissie stelt als implementatiedatum 31 december 2026 voor, waarbij het richtlijnvoorstel per 1 januari 2027 in werking treedt. De haalbaarheid hiervan hangt af van hoe snel lidstaten een akkoord bereiken.
Online cursus Ontwikkelingen Internationaal Belastingrecht
Het internationale fiscale speelveld verandert in rap tempo. Stap voor stap is de impact BEPS-discussie gegroeid, en daarmee de gevolgen voor het Nederlandse vestigingsklimaat. Wat is er nog mogelijk en wat is niet langer mogelijk (nu of in de toekomst)? Kortom: welke alternatieve structureringen zijn mogelijk om het Nederlandse en Europese vestigingsklimaat aantrekkelijk te houden? Wat is de status van de voorstellen van de Europese Commissie? Welke relevante nationale en Europese rechtspraak is recent gewezen? In dit webinar bespreekt dr. Arthur Hofman deze recente ontwikkelingen.
Geef een reactie