Op dagen dat de Belastingtelefoon extra drukte verwacht over opgelegde naheffingsaanslagen omzetbelasting, heft de Belastingdienst de prioriteit van de Helpdesk Intermediairs tijdelijk op.
Intermediairs hebben voorrang bij de Belastingtelefoon. Soms moeten ondernemers daardoor extra lang wachten. Om de wachttijden voor ondernemers te verminderen op drukke dagen en vlak voor het einde van de kwartaalaangiften omzetbelasting stopt de Belastingdienst de voorrang voor intermediairs bij de Belastingtelefoon. Het gaat naar verwachting om acht periodes. De Belastingdienst stelt de planning elk jaar opnieuw vast.
Doel
De Belastingdienst wil met deze maatregel de Belastingtelefoon beter bereikbaar maken voor ondernemers. Een eerdere proef in mei had een positief effect op de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon voor ondernemers.
Periodes opheffing prioriteit
In onderstaand schema zijn de periodes opgenomen waarop de intermediair geen voorrang heeft bij de Belastingtelefoon.
Q 2 naheffing | 29 augustus 2023 | 30 augustus 2023 | 31 augustus 2023 |
Q 3 aangifte | 27 oktober 2023 | 30 oktober 2023 | 31 oktober 2023 |
Q 3 naheffing | 24 november 2023 | 27 november 2023 | 28 november 2023 |
Q 4 aangifte | 29 januari 2024 | 30 januari 2024 | 31 januari 2024 |
Q 4 naheffing | 23 februari 2024 | 26 februari 2024 | 27 februari 2024 |
Call-backfunctie
Als een intermediair niet te lang wil wachten bij de Belastingtelefoon, kan hij ook gebruikmaken van de call-backfunctie. Dan belt de Belastingdienst de intermediair als deze aan de beurt is.
Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 25 augustus 2023
Geef een reactie