De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.
Vanaf 2025 komen er zero-emissiezones in Nederland. Volgens berekeningen zijn voor de bevoorrading van deze zones in 2030 bijna 12.000 emissieloze vrachtauto’s nodig. Deze regeling draagt bij aan het op de weg krijgen van deze vrachtwagens. Ook het vrachtverkeer dat niet in deze zones komt, moet gaan verduurzamen. In totaal rijden er ruim 150.000 vrachtwagens in Nederland. Op dit moment rijden er nog geen duizend emissieloze varianten rond. Mede door deze subsidieregeling zijn dat er in 2030 naar verwachting meer dan 20.000.
AanZET
De subsidie is bedoeld om sneller over te stappen op emissieloze vrachtwagens. Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een emissieloze vrachtwagen en een dieselvrachtwagen kleiner. De regeling stimuleert daarmee Nederlandse ondernemingen om daadwerkelijk te kiezen voor een emissieloze vrachtwagen. Door de versnelde overstap op deze vrachtwagens wordt de uitstoot van broeikasgassen in de logistieke sector verminderd. Dit draagt bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord.
Wijzigingen
Door gewijzigde Europese regels over staatssteun worden de subsidiepercentages en maximumbedragen naar beneden bijgesteld. Per vrachtauto wordt minder subsidie gegeven. Daarnaast verandert de manier waarop subsidie wordt verdeeld. Ieder bedrijf kan nog maar voor één emissieloze vrachtwagen per dag subsidie aanvragen. Dit kan zo lang er geld beschikbaar is. Hiermee wordt de kans om subsidie te ontvangen voor ieder bedrijf ten opzichte van vorige jaren groter.
De verwachting is dat de subsidie volgend jaar op 30 januari 2024 weer open gaat. Het budget voor 2023 was na één dag al overtekend. Er kan tot 25 september 2023 worden gereageerd op de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET).
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 28 augustus 2023
Geef een reactie