De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s blijft volgend jaar toch € 2950. Dit schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief over het onderzoeksrapport ‘De rol van de SEPP bij aanschaf van een elektrische auto’.
Het rapport onderzoekt de redenen waarom de subsidieaanvragen voor nieuwe particuliere elektrische auto’s in 2023 tegenvallen. Het gaat hierbij om de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Met deze aanpassing hoopt de staatssecretaris de regeling voor particuliere nieuwe EV’s weer iets aantrekkelijker te maken in 2024. Uit het onderzoek blijkt dat de aankoopkosten van een EV volgens de deelnemers aan het onderzoek de grootste rol spelen om (nog) geen EV te willen. De oorspronkelijke gedachte achter de afbouw van het subsidiebedrag per nieuwe auto’s was de verwachting dat elektrische auto’s gaandeweg de looptijd van de regeling steeds goedkoper zouden worden en daardoor een lager subsidiebedrag per auto mogelijk was om de overstap de stimuleren. Dit jaar blijft er geld over in de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s, terwijl in voorgaande jaren het subsidiebudget snel op was. Het budget voor de gebruikte elektrische auto’s loopt op schema.
Klimaatpakket
In het aanvullende klimaatpakket van dit voorjaar is het kabinetsvoornemen opgenomen om de subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s te verlengen tot en met 2029. Nadere vormgeving van deze verlenging (o.a. hoogte subsidiebedrag, catalogusprijs, minimale leeftijd voertuig, etc.) moet nog worden uitgewerkt. De (nieuwe) verlengde regeling zal met een voorhangprocedure in de loop van 2024 aan de Kamer worden voorgelegd.
Geef een reactie