Bentacera, het grootste accountancy- en adviesbureau van Noord-Nederland, heeft met succes innovaties toegepast op het gebied van Tax Technology. Door het digitaliseren van het volledige werkproces en datagedreven advisering heeft dit advieskantoor de toegevoegde waarde voor hun klanten vergroot.
Met een eigen datateam van vier fulltimers en een innovatieteam dat bestaat uit zowel medewerkers als directieleden, geeft Bentacera prioriteit aan het toevoegen van nieuwe databronnen en het gebruik van ChatGPT. Deze aanpak begint zijn vruchten af te werpen en leidt tot gerichte klantmails en informatie, waardoor de communicatie persoonlijker en doelgerichter wordt. Daarnaast zijn alle rapportages gedigitaliseerd, waardoor er geen papieren dossiers meer zijn en processen efficiënter verlopen.
Toegevoegde waarde
Met de focus op continue verbetering, heeft Bentacera de juiste balans gevonden tussen efficiency, omzet én door de kwaliteit van personeel vooral daar in te zetten waar het nodig is. Met Marieke van der Veer, Sietske de Boer en Pieter Blaauw als de drijvende krachten achter deze innovatieve ontwikkelingen, blijft Bentacera haar toegevoegde waarde verhogen en haar klantgerichtheid verbeteren.
Pieter Blaauw legt uit dat de toegevoegde waarde voor de klanten van Bentacera ligt in het vermogen om snel en gericht te reageren op actuele fiscale ontwikkelingen. Als voorbeeld noemt hij: “Het bijzondere zit ‘m in het koppelen van actualiteiten aan situaties van de klant. Klanten ontvangen hierdoor zeer relevante informatie die grote impact kan hebben. Ze worden niet overladen met e-mails of updates die niet op hen van toepassing zijn. We kunnen nauwkeurig bepalen welke klanten geraakt worden door bepaalde ontwikkelingen of actualiteiten.”
Potentie van deze doorontwikkeling voor de toekomst
Volgens Pieter Blaauw is een belangrijk doel voor de komende jaren om meer datagedreven advies te geven. Hij licht toe: “Dit stelt ons in staat om onze klanten beter, sneller en vollediger van advies te voorzien.” Daarnaast wordt er door Bentacera gekeken naar manieren om standaardwerk efficiënter uit te voeren door middel van verdergaande automatisering, waaronder het gebruik van AI. Pieter voegt eraan toe: “Met behulp van data kunnen we onze adviezen slimmer inzetten, door deze tegelijkertijd voor meerdere klanten toe te passen. Dit resulteert in een lagere kostprijs van het advies per klant en verhoogt daarmee de toegevoegde waarde die we bieden.”
Aantrekken van nieuw talent en betrekken van de nieuwe generatie
Volgens Pieter Blaauw is het aantrekken van nieuw talent en het betrekken van de nieuwe generatie adviseurs essentieel voor Bentacera. Hij legt uit: “Recentelijk hebben we onze eerste vestiging buiten de provincie Fryslân geopend, namelijk in Groningen. Dit biedt ons de kans om onze samenwerking met de universiteit en hogeschool in Groningen te versterken.” Pieter benadrukt de voordelen hiervan: “Studenten kunnen nu in dezelfde stad waar ze wonen bij ons afstuderen of als werkstudent aan de slag gaan.” Bovendien onderhoudt Bentacera goede relaties met diverse studentenverenigingen. Pieter voegt toe: “We betrekken studenten die stage lopen, afstuderen of werkzaam zijn als werkstudent bij ons datagedreven advies. Dit biedt zowel de studenten als ons waardevolle leerervaringen, aangezien het een fundamenteel andere manier van werken en adviseren is.” Hij concludeert: “De inbreng van de nieuwe generatie is van onschatbare waarde voor ons.”
De uitreiking vindt plaats tijdens de Sdu Waardefabriek op 16 november in Utrecht. Meld je snel aan
Geef een reactie