De Kennisgroep auto heeft een standpunt gepubliceerd. Dit standpunt gaat over de fiscale kwalificatie als bestelauto als er opgeplakte zijruiten zijn gebruikt – die niet verwijderd (kunnen) worden – aan de buitenkant van de laadruimte.
Per 1 januari 2002 mag de laadruimte van een kleine bestelauto of een bestelauto met een dubbele cabine voorzien zijn van één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte. Indien de laadruimte van fabriekswege voorzien is van andere zijruiten, dan moeten deze geheel worden verwijderd en worden vervangen door vaste panelen van ondoorzichtig materiaal dat niet geheel of gedeeltelijk uit glas mag bestaan om te voldoen aan de fiscale inrichtingseisen.
Een aantal type motorrijtuigen is af fabriek voorzien van op de buitenkant van de carrosserie geplakte zijruiten zonder gebruik te maken van raamrubbers. Bij de ombouw van personenauto naar bestelauto wordt onder meer de linker ruit in de laadruimte verwijderd. Vervolgens wordt ondoorzichtig en vormvast materiaal op onverbrekelijke wijze aan de buitenkant op de carrosserie bevestigd, waarna de ruit wordt teruggeplaatst. Daarmee wordt aan de blinderingseis van de laadruimte voldaan.
Nu doen zich situaties voor waarbij ondoorzichtig plaatmateriaal op onverbrekelijke wijze aan de binnenkant van de carrosserie wordt bevestigd zonder de ruit te verwijderen.
De kennisgroep beantwoordt de vraag bevestigend dat als de carrosserie aan de binnenkant van ondoorzichtig plaatmateriaal – dat op onverbrekelijke wijze aan de carrosserie wordt verbonden – wordt voorzien om te voldoen aan de blinderingseis, het toegestaan is om de zijruiten te laten zitten als de zijruit van fabriekswege op de buitenzijde carrosserie is geplakt.
Geef een reactie