Een handvest voor belastingplichtigen en toeslaggerechtigden is wenselijk. Staatssecretaris Van Rij en staatssecretaris De Vries sturen de Tweede Kamer de eerste halfjaarrapportage van de kwartiermaker voor de Belangenbehartiger voor belastingplichtigen en toeslaggerechtigden.
Op basis van de gevoerde gesprekken met een verscheidenheid aan mensen en organisaties en op basis van eerder onderzoek (de internationale vergelijking en het rapport ‘Burgers beter beschermd’), deelt de Belangenbehartiger de (eerste) voorlopige observaties met betrekking tot de vormgeving van de Belangenbehartiger.
- Rechtmatige uitkomsten zijn niet altijd rechtvaardig: een juridisch rechtmatige toepassing van de wet heeft soms onrechtvaardige gevolgen. Welke taken en bevoegdheden zijn er nodig om (in bepaalde gevallen) binnen wet- en regelgeving te komen tot rechtvaardigere uitkomsten. Dat rechtmatige uitkomsten niet altijd rechtvaardig zijn, is een probleem dat zich niet makkelijk laat oplossen.
- De Belangenbehartiger is een bondgenoot voor iedereen: zowel voor belastingplichtigen en toeslaggerechtigden, als alle helpers vanuit maatschappelijke organisaties en beide diensten. Om bondgenoot te zijn van iedereen moet de Belangenbehartiger onafhankelijk zijn; met één been in de samenleving en met één been in ministerie van Financiën.
- Een handvest geeft helderheid aan belastingplichtigen, toeslaggerechtigden en (maatschappelijk) dienstverleners: tijdens alle gesprekken zijn betrokkenen gevraagd of een handvest voor rechten van belastingplichtigen en toeslaggerechtigden, vergelijkbaar met zoals de TAS het hanteert, wenselijk zou zijn in Nederland. Dit zijn 10 rechten die mensen zouden kunnen hebben als ze in contact staan met de diensten (bijv. recht op goede service). Bijna iedereen gaf aan dat dit wenselijk zou zijn voor Nederlandse belastingplichtigen en toeslaggerechtigden. Enerzijds zodat eenieder in Nederland zijn of haar rechten begrijpt en ook om er eenvoudig naar te kunnen verwijzen. Datzelfde geldt ook voor (maatschappelijk) dienstverleners in hun contact met hun cliënten en met de Diensten. Anderzijds ook voor medewerkers van de Diensten, zodat ze in hun werk te allen tijde worden herinnerd aan de belangrijkste uitgangspunten voor hun handelen.
Daarnaast heeft de Belangenbehartiger aantal observaties gedaan die buiten het mandaat van zijn opdracht liggen, maar wel in het belang zijn van de belastingplichtigen en toeslaggerechtigden:
1. De hulp die je krijgt is afhankelijk van je postcode: er is geen landelijk dekkend netwerk van eerstelijnshulp en er zijn verschillen in kennisniveaus tussen regio’s. Concreet betekent dit dat een burger met multiproblematiek in de ene gemeente geholpen kan worden en in de andere gemeente niet.
2. Een (te) strenge interpretatie van de AVG beperkt effectieve hulp: diverse uitvoeringsorganisaties en gemeenten zien soms dat er meer speelt dan bijvoorbeeld een zuiver fiscaal probleem en dat mogelijk ook andere partijen betrokken zijn. Een medewerker die dat signaleert kan – ook al zou deze dat willen – geen contact hebben met een andere (uitvoerings-)instantie om te komen tot een passende oplossing.
De komende maanden gaat de Belangenbehartiger verder met het verkennen welke keuzes aangaande takenpakket, bevoegdheden en positionering van de belangenbehartiger het meest impactvol zullen zijn. Het streven is om in april te komen te komen met een voorstel over de ontwerpfase zodat op basis daarvan een besluit genomen kan worden.
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht – spelregels voor de Belastingdienst
Tijdens deze online cursus neemt mr. Vanessa Huygen van Dyck je mee door een selectie relevante onderwerpen.
Onderwerpen
Informatieverplichting
– Actieve (10a AWR) en passieve informatieverplichtingen (47 ev AWR)
– Welke vragen moeten worden beantwoord / kan worden afgedwongen (‘de vragenbrief’)
– Informatiebeschikking
– Wrijving met ‘nemo tenetur’ (het recht jezelf niet te belasten)
– wetsvoorstel voor een schuldonderzoek/zuivere boetevragen
- Suppletie 10a AWR
– Wijze waarop en termijnen
– Suppletie-inkeer ja of nee
– Nemo tenetur-discussie - Bewijslastverdeling
– Wanneer kom je toe aan omkering van de bewijslast
– Niet-vereiste aangifte
– Informatiebeschikking
– Wanneer partiële omkering - Sancties
– Fiscaal en strafrecht
– Vereiste afstemming, reikwijdte AAFD protocol
– Beboeting adviseur
– Termijnen voor beboeting
Geef een reactie