Een verhoging van de vliegbelasting voor lange afstandsvluchten is essentieel voor de verduurzaming van de luchtvaart schrijven onderzoekers op het ESB, het platform voor economen.
De uitstoot van vluchten is zeer scheef verdeeld: 20 procent van de vluchten op Schiphol is verantwoordelijk voor ongeveer 80 procent van de uitstoot. In heel Europa is 25 procent van de vluchten verantwoordelijk voor 70 procent van de uitstoot. Deze 20 tot 25 procent zijn de langeafstandsvluchten. De grootste slag in het beperken van de klimaatimpact van de luchtvaart kunnen we dus slaan door ons te richten op langeafstandsvluchten.
Aanbevelingen
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen in het artikel. Het is belangrijk nu al op nationale schaal in te zetten op maatregelen die de externe kosten beter weerspiegelen, omdat het resterende koolstofbudget van de luchtvaart daalt met elke vertrekkende vlucht die plaatsvindt. Dat kan via het herstructureren van de huidige Nederlandse vliegbelasting van € 26 voor alle vertrekkende passagiers naar een afstandsafhankelijke vliegbelasting die toeneemt met de afstand. Ook landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben een afstandsafhankelijke vliegbelasting. Door het terugsluizen van de extra opbrengsten van zo’n belasting naar de luchtvaartsector kan de verduurzaming van deze moeilijk te verduurzamen sector extra vaart krijgen. Gegeven de klimaatopgave van de luchtvaart is effectieve beprijzing van deze vluchten essentieel, waarbij rekening wordt gehouden met het internationale, sterk competitieve speelveld. Een proactieve luchtvaartsector zou kunnen bijdragen aan het vormgeven van dit beleid.
Bron: ESB, 14 februari 2024
Geef een reactie