Ondernemers die het oude portaal nu nog gebruiken, moeten overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk, boekhoudsoftware of een fiscaal dienstverlener. Dit geldt ook voor ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) die btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem.
Eénloketsysteem
Op 1 juli 2024 sluit de beveiligde plek op de website van de Belastingdienst waar ondernemers van buiten de Europese Unie (EU) btw-melding doen voor het EU-btw éénloketsysteem. Ondernemers van buiten de EU die zich in Nederland hebben geregistreerd voor de Unie-regeling of niet-Unie-regeling en die elk kwartaal btw-melding voor het EU-btw éénloketsysteem doen en het aan btw verschuldigde bedrag betalen, moeten de btw-zaken voor 1 juli 2024 op een andere manier regelen. Hiervoor zijn er drie mogelijkheden:
- Men regelt de btw-zaken via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarvoor heeft men eHerkenning nodig.
- Men regelt de btw-zaken via boekhoudsoftware. Men heeft dan zelf geen eHerkenning nodig.
- Men regelt de btw-zaken via een fiscaal dienstverlener. Men heeft dan zelf geen eHerkenning nodig.
eHerkenning beschikbaar
Ondernemers die hun onderneming drijven in een maatschap, bv, vof, cv of nv en niet staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK), hadden niet de mogelijkheid om eHerkenning aan te vragen en konden daarom gebruik blijven maken van het oude portaal. Sinds 29 januari 2024 kunnen bijna alle bedrijven en organisaties zonder KvK-nummer ook eHerkenning aanvragen. Eenmanszaken en zzp’ers kunnen met DigiD op Mijn Belastingdienst Zakelijk inloggen.
Fiscale eenheden voor de omzetbelasting kunnen naar verwachting vanaf begin maart eHerkenning aanvragen.
Fiscaal dienstverleners die geen KvK-nummer hebben, bijvoorbeeld buitenlandse intermediairs, kunnen nog geen eHerkenning aanvragen. Voor hen wordt aan een oplossing gewerkt.
Oude portaal sluit definitief
Nu alle ondernemers kunnen overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk, sluit de Belastingdienst op 1 juli 2024 het oude portaal. De btw-aangifte, suppletie en opgaaf ICP en de EU-btw-melding zijn al beschikbaar op Mijn Belastingdienst Zakelijk. De formulieren voor de teruggaaf dividendbelasting en de EU-btw-melding in het Engels komen naar verwachting halverwege maart 2024.
Op belastingdienst.nl/overstappen valt te lezen hoe men vanaf 1 juli in kan loggen en hoe men zich kan voorbereiden. Hier staat ook de meest actuele informatie over overstappen. Overstappen kan ook eerder. Vraag eHerkenning op tijd aan, want dit proces kost tijd.
Momenteel wordt onderzocht of ondernemers zonder KVK-nummer ook een compensatieregeling kunnen krijgen voor eHerkenning.
Bron: Belastingdienst
E-invoicing & Digitale Rapportageverplichtingen: wat betekent dit voor de fiscalist?
Elektronisch factureren (‘e-invoicing’) is één van de pilaren onder het recente VAT in the Digital Age (ViDA) voorstel dat is ingediend bij de Europese Commissie. E-invoicing is in Europese landen voornamelijk bekend vanwege verplichtingen voor facturatie van en naar overheidsinstanties (Business-to-Government, B2G). In afwachting van de goedkeuring van het ViDA-voorstel nemen veel Europese landen alvast zelf het heft in handen en komen met voorstellen voor verplichte elektronische facturatie tussen bedrijven (Business-2-Business, B2B). Wat houdt deze verplichting in en wat betekent dit voor de btw-specialist of fiscalist? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld (B2B e-invoicing in Polen, deadline 1 juli 2024) krijgt u een inzicht in een projectaanpak die zal zorgen voor een adequate voorbereiding van deze verplichtingen.
Geef een reactie