De RDW en de Belastingdienst zijn in staat om een digitaal portaal in te richten waarin zowel de aanvraag voor de inschrijving van een motorrijtuig in het kentekenregister als de aangifte en betaling voor de verschuldigde bpm wordt gedaan. Dit zal naar verwachting in de tweede helft van 2026 operationeel zijn. Dit schrijft staatssecretaris Idsinga in een Kamerbrief over het rapport ‘Onderzoek Digitalisering bpm aangifte’ van de RDW en de Belastingdienst.
De eerste fase omvat de integratie van het bpm-aangifteformulier in het proces voor de inschrijving van een voertuig in het kentekenregister. Dit vereenvoudigt de administratieve afhandeling voor burgers en ondernemers, omdat gegevens slechts één keer hoeven te worden ingevoerd in plaats van tweemaal. De digitalisering draagt bij aan snellere afhandeling en veiligere communicatie met de Belastingdienst. Ook worden fouten in het huidige, gescheiden proces verminderd, wat de uitval in het aangifteproces vermindert.
Taxatierapporten
De tweede fase zal zich richten op het verder digitaliseren van het taxatierapport, dat gebruikt wordt om de bpm te berekenen op basis van schade aan een voertuig. Deze digitalisering kan bijdragen aan een strikter toezicht, waarbij de RDW en de Belastingdienst beter kunnen samenwerken om belastingontduiking te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat er consistente informatie wordt verstrekt over de staat van het voertuig, wat misbruik van taxatierapporten kan verminderen.
Het gezamenlijke portaal biedt daarnaast kansen voor meer transparantie en betere controle op de verkeersveiligheid, doordat de RDW meer inzicht krijgt in de technische staat van gebruikte voertuigen. Hierdoor kan de RDW beoordelen of een voertuig veilig is voor de weg, en kan het indien nodig een verbod opleggen.
De kosten voor de digitalisering worden geraamd op ongeveer € 5 miljoen en de implementatie zal naar verwachting in de tweede helft van 2026 operationeel zijn. De staatssecretaris benadrukt dat deze digitalisering niet alleen de dienstverlening zal verbeteren, maar ook zal bijdragen aan het tegengaan van belastingontduiking door het kunstmatig verlagen van de bpm.
Verder wordt ingegaan op het gebruik van taxatierapporten bij parallelimport van voertuigen. In 2023 werd in 38,5% van de gevallen gebruikgemaakt van een taxatierapport, wat een aanzienlijk belastingverlies kan betekenen. De digitalisering en strengere controles moeten deze praktijken ontmoedigen.
Bron: Kamerbrief bij eindrapport over de digitalisering van de aangifte voor de bpm, nr. 2024-0000242365, Ministerie van Financiën, 23 september 2024
Geef een reactie