Het besluit met de inwerkingtredingsbepalingen van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer is in het Staatsblad gepubliceerd.
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. Daarnaast verbetert hun rechtspositie in het digitale contact met de overheid.
De wet treedt grotendeels per 1 januari 2026 in werking. Er geldt onder meer een uitzondering op de ingangsdatum voor de verplichting om een notificatie te versturen bij het plaatsen van een bericht in een ‘berichtenbox’ of MijnOmgeving (Art. 2:10 lid 2). Deze verplichting treedt per 1 januari 2027 in werking.
Bron: Besluit van 22 oktober 2024, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Stb. 2024, 321
Geef een reactie