Staatssecretaris Van Oostenbruggen stuurt de Tweede Kamer de antwoorden op vragen over het advies van de kwartiermaker Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden.
De organisatie van de Belangenbehartiger gaat per 1 januari 2025 van start. De werving voor de Belangenbehartiger is momenteel gaande en de verwachting is dat de Belangenbehartiger per februari of maart 2025 kan starten. Het jaar 2025 zal voor de Belangenbehartiger in het teken staan van het opbouwen van de organisatie en het opdoen van ervaring met het behandelen van individuele casuïstiek van belastingplichtigen en toeslaggerechtigden. Ook zal er in 2025 verder worden gewerkt aan de samenwerkingsafspraken tussen de Belangenbehartiger en onder meer de Belastingdienst, de Dienst Toeslagen en de Inspectie belastingen, toeslagen en douane. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de juridische inbedding van de Belangenbehartiger in de organisatie van het ministerie van Financiën. Het kabinet onderkent dat de werkterreinen van de IBTD en de Belangenbehartiger in elkaars verlengde liggen. De IBTD heeft echter niet tot taak om individuele casussen te behandelen. Met een goede samenwerking kunnen beide organisaties elkaar versterken en aanvullen.
Tweedelijnsorganisatie
De Belangenbehartiger wordt opgericht als een tweedelijns organisatie. Dit betekent dat alleen (maatschappelijk) intermediairs, bestuursorganen en de uitvoeringsdiensten (de Belastingdienst en Dienst Toeslagen) casussen kunnen aandragen. Burgers kunnen zelf geen contact opnemen met de Belangenbehartiger of een eigen casus rechtstreeks aandragen.
Het kabinet deelt het beeld niet dat de drempel hoger ligt voor uitvoeringsdiensten. De Belangenbehartiger is voor de uitvoeringsdiensten juist een mogelijkheid om laagdrempelig te kunnen overleggen of er andere juridische mogelijkheden zijn in een specifieke casus. De Belangenbehartiger is daarom een belangrijke aanvulling op de andere mogelijkheden binnen de uitvoeringsdiensten om een vastgelopen casus aan te dragen, zoals de vaktechnische lijn.
De Belangenbehartiger zoekt bij het behandelen van individuele casuïstiek naar de meest ‘rechtwaardige’ oplossing. Dat wil zeggen, binnen alle mogelijke rechtmatige oplossingen kijkt de Belangenbehartiger naar de meest rechtvaardige en menswaardige. Wat in dit perspectief de meest rechtvaardige en menswaardige oplossing is hangt af van de specifieke omstandigheden van de belastingplichtige of toeslaggerechtigde.
Bron: Kamerbrief antwoorden Kamervragen over advies kwartiermaker Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden, nr, 2024-0000529736, Ministerie van Financiën, 5 december 2024
Geef een reactie