Het bijzonder uitstel van betaling belasting moet in de toekomst alleen in uitzonderlijke gevallen worden toegepast om de liquiditeit van bedrijven acuut te ondersteunen. Dit blijkt uit een evaluatie van de coronasteunmaatregel ‘bijzonder uitstel van betaling belasting (BUvB) die staatssecretaris Van Oostenbruggen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het BUvB is een fiscale maatregel die tijdens de coronacrisis is ingevoerd. Het BUvB is op 17 maart 2020 aangekondigd als onderdeel van het eerste noodpakket ten tijde van de coronacrisis. Dit was tegelijkertijd met de aankondiging van de eerste intelligente lockdown waarmee horeca, kinderopvang en scholen moesten sluiten. Om te voorkomen dat ondernemingen aan de financiële gevolgen van de lockdown ten onder zouden gaan, werd de BUvB in het leven geroepen.
De BUvB hielp de liquiditeit van ondernemers te verbeteren door hen de mogelijkheid te geven belastingbetalingen uit te stellen. Na meerdere wijzigingen kon uitstel worden aangevraagd tussen 12 maart 2020 en 1 april 2022. De afbetalingsverplichting startte vanaf 1 oktober 2022.
IT-systemen niet ontworpen voor grootschalig uitstel
Het bijzonder uitstel van betaling (BUvB) heeft bewezen effectief te zijn in het snel en efficiënt verstrekken van liquiditeit tijdens economische en maatschappelijke noodsituaties. Dit heeft bedrijven geholpen om acute financiële stress te overbruggen en heeft bijgedragen aan economische stabiliteit. Het succes van BUvB is te danken aan het eenvoudige ontwerp van de regeling en de snelle reactie van beleidsmakers op signalen vanuit de Belastingdienst.
Er zijn echter aanpassingen nodig om toekomstige implementaties soepeler te laten verlopen en risico’s beter te beheersen. De IT-systemen en processen van de Belastingdienst zijn niet ontworpen voor grootschalige uitstel van betaling, wat een belangrijk knelpunt vormt. Het is essentieel om deze systemen te evalueren en toekomstbestendig te maken.
Belangrijke lessen voor de toekomst betreffen het vormgeven van de regeling. Het is raadzaam om kort na de start van de maatregel een exitstrategie te formuleren, inclusief een evaluatiemoment. Voor een effectieve monitoring en evaluatie is het belangrijk om uren en kosten goed te registreren en de verantwoordingseisen van reguliere programmagelden toe te passen op BUvB. Hoewel BUvB geen directe kostenpost is zoals een subsidie, is goede verantwoording cruciaal omdat de kosten naar de toekomst worden verschoven.
Niet langer dan een jaar
BUvB moet in de toekomst alleen in uitzonderlijke gevallen worden toegepast om de liquiditeit van bedrijven acuut te ondersteunen. De maatschappelijke kosten van BUvB wegen alleen op tegen de baten als er significante risico’s zijn voor het functioneren van de economie, zoals beperkte toegang tot private financiering. Het is ook raadzaam om BUvB niet langer dan een jaar in te zetten om oplopende kosten en schulden te voorkomen. Tijdens de coronacrisis was BUvB effectief vanwege de verwachte tijdelijke winstdaling, maar het is minder geschikt bij structureel hogere kosten, zoals bij de recente energiecrisis.
Bron: Kamerbrief over evaluatie ‘bijzonder uitstel van betaling belasting’, nr. 2024-0000566077, Ministerie van Financiën, 13 december 2024
Geef een reactie