De staatssecretaris van Financiën heeft een Mededeling gepubliceerd over het buiten aanmerking laten voor de inkomstenbelasting van transparantie rechtspersoon met natuurschoonwet-landgoed (NSW).
X heeft een direct aanmerkelijk belang in X BV en in Y BV. X BV heeft een landgoed en is een zogenoemd natuurschoonwetlichaam. Dit heeft tot gevolg dat de werkzaamheden, rechten en verplichtingen van X BV worden aangemerkt als werkzaamheden, rechten en verplichtingen van X. X BV renoveert het landgoed. X BV is voor de financiering van de renovatie langlopende leningen aangegaan bij Y BV. Per 1 januari 2023 is de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap in werking getreden. Deze wet merkt het bovenmatige deel van schulden bij de eigen bv aan als een fictief regulier voordeel uit aanmerkelijk belang. Het bedrag van de schulden wordt bepaald aan het einde van het jaar. Door de transparantie van X BV worden de verplichtingen van X BV, waaronder de schulden aan Y BV, aangemerkt als verplichtingen van X. Dit heeft tot gevolg dat deze schulden meetellen bij de bepaling van het bovenmatige deel van schulden en X een fictief regulier voordeel in aanmerking moet nemen. Als X BV niet transparant zou zijn dan tellen de leningen van X BV bij Y BV niet mee bij de bepaling van het bovenmatige deel van schulden van X.
De staatssecretaris van Financiën heeft in deze bijzondere situatie met toepassing van de hardheidsclausule onder het stellen van voorwaarden goedgekeurd dat de transparantie van X BV met ingang van 1 januari 2023 achterwege wordt gelaten. De volgende voorwaarden zijn gesteld:
− De leningen tussen X BV en Y BV zijn onder zakelijke voorwaarden aangegaan en bij Y BV wordt een op zakelijke voorwaarden berekend resultaat in de heffing van vennootschapsbelasting betrokken. De inspecteur beoordeelt of aan deze voorwaarde wordt voldaan.
− X neemt met ingang van 1 januari 2023 en zolang diens aandelenbelang in X BV kwalificeert als een aanmerkelijk belang, de reguliere voordelen en vervreemdingsvoordelen uit dit aanmerkelijk belang mee bij de berekening van de over een kalenderjaar verschuldigde inkomstenbelasting. − De verkrijgingsprijs van de aandelen van X in X BV wordt gesteld op de waarde in het economisch verkeer per 1 januari 2023.
− De verkrijgingsprijs wordt door de inspecteur bij beschikking vastgesteld (artikel 4.36 Wet IB 2001). Hiertoe verstrekt X een onderbouwde waardebepaling aan de inspecteur. De inspecteur beoordeelt deze waardebepaling en geeft bij akkoord voornoemde beschikking af.
− X aanvaardt het gevolg dat de aflossing van de schulden van X BV, waardoor aan de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap in geval van transparantie van X BV niet zou worden toegekomen, er niet toe leidt dat X BV opnieuw transparant wordt.
− X noch X BV beroept zich op een onjuiste wetstoepassing.
Bij de goedkeuring hebben onder andere de volgende omstandigheden in onderlinge samenhang een rol gespeeld:
− Het verzoek is ingediend vóór 31 december 2023.
− De leningen van X BV bij Y BV zijn langlopend.
− De hoofdsom van de leningen is omvangrijk.
Wie een vergelijkbare situatie heeft kan een verzoek sturen naar Ministerie van Financiën Corporate Dienst Vaktechniek Team Brieven en Beleidsbesluiten Postbus 20201 2500 EE Den Haag
Bron: Mededeling goedkeuring opheffing transparantie NSW, Ministerie van Financiën, 18 december 2024
Geef een reactie