
Een latere aanpassing van de CO2-uitstoot in het kentekenregister wordt gevolgd voor de BPM-berekening.
Een vof heeft bezwaar gemaakt tegen een naheffingsaanslag BPM. De inspecteur heeft de CO2-uitstoot van de auto vastgesteld op 179 gr/km, zoals vermeld in het kentekenregister. De vof heeft echter een certificaat overgelegd waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot 130 gr/km bedraagt. De RDW heeft het kentekenregister aangepast naar 130 gr/km. De inspecteur heeft het bezwaar ongegrond verklaard, waarna de vof in beroep is gegaan bij de rechtbank. De rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard, waarna de vof hoger beroep heeft ingesteld bij het hof.
CO2-uitstoot en interne compensatie
Het hof oordeelt dat de inspecteur de aangepaste CO2-uitstoot van 130 gr/km moet volgen, zoals vermeld in het kentekenregister. Dit geldt ook als die wijziging plaatsvindt na het moment van registratie. Hierdoor wordt de bruto BPM verlaagd naar € 6.527. Maar de inspecteur stelt dat de vof de handelsinkoopwaarde van de auto onjuist heeft vastgesteld. Het hof oordeelt dat de inspecteur de handelsinkoopwaarde mag corrigeren in het kader van interne compensatie. De vof heeft niet aannemelijk gemaakt dat er sprake is van meer dan normale gebruiksschade. Het hoger beroep is daardoor alsnog ongegrond.
Wet: art. 9, dertiende lid Wet BPM
Regeling: art. 6a Uitv.reg. BPM
Geef een reactie