
Minister Heinen biedt de Eerste en Tweede Kamer de Geannoteerde agenda aan van de Eurogroep en Ecofinraad op 10 en 11 maart 2025.
Concurrentievermogen, vereenvoudiging en verbetering ondernemingsklimaat in Europa: Omnibus
De eerste pakketten in deze reeks omnibusvoorstellen gaan onder meer over het verminderen van de rapportagelast voor bedrijven over duurzaamheidsaspecten (eerste omnibuspakket) en versimpelen van investeringen (tweede omnibuspakket).
Het kabinet is een groot voorstander van het terugdringen van regeldruk voor bedrijven. Het kabinet steunt de Europese Commissie dan ook in haar initiatief om de duurzaamheidsrapportageraamwerken te vereenvoudigen, de rapportagelasten te verminderen en ziet ook kansen voor het stroomlijnen van deze wet- en regelgeving. Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) zal ook onderdeel zijn van het eerste omnibuspakket. De grootste wijziging zal waarschijnlijk gericht zijn op het aanpassen van de huidige drempelwaarde zodat importeurs van kleine hoeveelheden niet langer in aanmerking komen voor CBAM. Daarbij wil de Commissie zorgen dat het overgrote deel van de CO2-uitstoot nog steeds wordt ondervangen. Daarnaast heeft de Commissie aangegeven de administratieve lasten voor zowel de overgebleven importeurs als uitvoeringsorganisaties te verlagen. Een meerderheid van de lidstaten lijkt voorstander te zijn van het vereenvoudigen, aanpassen en harmoniseren van de verschillende duurzaamheidsregels voor de financiële sector. Daarbij wijzen sommige lidstaten op het belang voor het borgen van rechtszekerheid voor bedrijven en de bescherming van ambitieuze duurzaamheidseisen.
Het kabinet is voorstander van het versimpelen van CBAM en specifiek het aanpassen van de drempelwaarde om kleine importeurs te ontzien. Alle lidstaten zijn voorstander van het simplificeren van CBAM.
Richtlijn administratieve samenwerking belastingen (DAC9)
De Ecofinraad zal spreken over de wijziging administratieve samenwerkingsrichtlijn belastingen (DAC9) met als doel een politiek akkoord te bereiken. DAC9 geeft invulling aan de bijheffing-informatieaangifte verplichting die geldt in de minimumbelasting (Pijler 2-richtlijn die in Nederland is geïmplementeerd via de Wet minimumbelasting 2024). Door DAC9 hoeven multinationals nog maar in één lidstaat de informatieaangifte in te dienen. Pijler 2, het informatieaangiftesjabloon en de regels omtrent centrale indiening zijn ontwikkeld in de OESO. Dit betekent ook dat wijzigingen door de OESO moeten worden doorgevoerd in de bijlage bij de DAC. De Commissie mag de wijzigingen in de OESO doorvoeren via een gedelegeerde handeling. Omdat het hier van belang is dat de wijzigingen snel worden doorgevoerd en omdat het mandaat zeer beperkt is, is de gedelegeerde handeling de meest pragmatische oplossing. Het kabinet kan daarom met de gedelegeerde handeling instemmen.
Raadsconclusies opschoning en versimpeling van het fiscaal EU acquis
De Raad heeft het proces geschetst waarop de agenda voor versimpeling, dan wel decluttering, op het gebied van belastingen vorm kan krijgen. De focus ligt op het verminderen van overlappende en disproportionele regels en rapportageverplichtingen voor bedrijven en belastingdiensten in de EU, waarbij tegelijkertijd niet getornd mag worden aan de effectiviteit van anti-misbruikmaatregelen. Met inachtneming van deze parameters, roept de Raad de Commissie op om een evaluatie van het bestaand EU fiscaal acquis plaats te laten vinden en hierover te rapporteren en toekomstige voorstellen hieraan te toetsen. Het kabinet heeft gelijke doelstellingen als de Raad en de Commissie. Namelijk het verminderen van de regeldruk door de bestaande regels te versimpelen en rapportageverplichtingen te evalueren. De Raadsconclusies sluiten aan bij deze inzet, en het kabinet kan deze hierom steunen.
Geef een reactie