
De Kennisgroep omzetbelasting heeft een vraag beantwoord over de kwalificatie van digitale educatieve educatie.
X exploiteert een online leeromgeving waarop tegen vergoeding toegang tot online modules (e-learnings) wordt verstrekt binnen het kader van een beroep. Elke module is gericht op een bepaald kennisonderdeel dat de student nodig heeft om het beroep uit te gaan oefenen. Een module bestaat onder meer uit video’s, interactief oefenmateriaal en toetsen. Studenten ontvangen bij het behalen van modules certificaten van X. De modules die X aanbiedt vormen bij elkaar een volledige opleiding tot het beroep.
X is samenwerkingen aangegaan met een aantal hogescholen en ROC’s, waarbij de modules van X worden opgenomen in het lesprogramma van de onderwijsinstelling. Daarnaast worden de modules van X gekocht door bedrijven actief in het betreffende vakgebied voor de opleiding van hun medewerkers.
Casus Y
Onderwijsinstelling Y exploiteert een online leeromgeving waarop tegen vergoeding toegang tot online modules (e-learnings) wordt verstrekt. De modules zien met name op de persoonlijke ontwikkeling van werknemers van bedrijven en instellingen. De modules worden voor ongeveer 1/3e afgenomen door onderwijsinstellingen en voor 2/3e door bedrijven en (overheids-) instellingen ten behoeve van personeelsontwikkeling.
Casus Z
Z exploiteert een online leeromgeving waarop tegen vergoeding toegang tot online modules (e-learnings) wordt verstrekt. De online leeromgeving is gericht op basis- en middelbare scholieren en biedt lesstof, uitlegvideo’s, oefenopgaven en meer aan. De pakketten worden nagenoeg uitsluitend afgenomen door basisscholen en middelbare scholen, welke de modules opnemen in het lesprogramma.
Vraag
Kwalificeren de door X, Y en Z aangeboden modules als digitale educatieve informatie die kennelijk uitsluitend of nagenoeg uitsluitend zijn bestemd voor informatieoverdracht in het onderwijs in de zin van post b.21 in verbinding met post a.30 van Tabel I, behorende bij de Wet OB 1968?
Antwoord
Enkel de modules die Z aanbiedt kunnen worden aangemerkt als digitale educatieve informatie die kennelijk uitsluitend of nagenoeg uitsluitend zijn bestemd voor informatieoverdracht in het onderwijs in de zin van post b.21 in verbinding met post a.30 van Tabel I, behorende bij de Wet OB 1968.
Geef een reactie