Uit steekproeven met mysteryshoppers bleek dat op twee derde van de vragen aan de informatielijn van de fiscus een fout of onvolledig antwoord werd gegeven. Een vervelende constatering aangezien dit soort onjuiste informatie kan de belastingplichtige flink op kosten kan jagen.
De medewerkers van de BelastingTelefoon kregen zeven vragen voorgelegd. Elke vraag werd aan tien verschillende medewerkers gesteld. De fouten variëren van het onterecht vermelden van een leeftijdsgrens tot het vergeten van schenkbelasting. In 2012 oordeelde de Consumentenbond ook al dat de BelastingTelefoon kwalitatief ondermaats was. Volgens het ministerie van Financiën lag de oplossing in het doorverbinden van een moeilijke vraag naar een belastinginspecteur of een gespecialiseerde medewerker. Maar in 2014 krijgen de mysteryshoppers geen enkele keer een belastinginspecteur aan de lijn, wel werden ze in 15 gevallen doorverbonden naar een andere medewerker. Deze toegevoegde expertise is helaas nog ver te zoeken: de 'tweede lijn' beantwoordde 12 van de 15 vragen alsnog fout of onvolledig.
Meer informatie: Weer een onvoldoende voor de BelastingTelefoon
Geef een reactie