In de periode waarin het algemene btw-tarief van toepassing is geweest voor de podiumkunsten, hebben de bezoekersaantallen geen extra daling laten zien, zo blijkt uit een analyse van staatssecretaris Wiebes.
Dat de btw-verhoging niet direct heeft geleid tot een additionele afname van het aantal bezoekers kan mogelijk worden verklaard door de korte periode dat het algemene tarief van toepassing is geweest, en door het ondernemerschap van de podia en/of gezelschappen. Wat de lange termijn effecten van een structurele tariefsaanpassing zouden zijn geweest kan niet uit deze evaluatie worden afgeleid, gegeven de korte periode dat het algemene tarief van toepassing is geweest. Effectief heeft die periode één jaar geduurd, van 1 juli 2011 tot 1 juli 2012. Op 26 april 2012 is, na het tot stand komen van het begrotingsakkoord, bekend gemaakt dat de podiumkunsten weer onder het verlaagde tarief zouden komen, waardoor de tariefsverhoging ‘slechts’ 10 maanden onvoorwaardelijk is geweest.
Meer informatie: Evaluatie van de verhoging van het btw-tarief op podiumkunsten
Geef een reactie