• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Box 3-heffing over onteigende aandelen buitensporige last

17 maart 2017 door Giniraynha Poulina

Hof Arnhem-Leeuwaren besliste in een feitelijke zaak dat de box 3-heffing in strijd is met het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Volgens het hof was er sprake van een individuele en buitensporige last doordat geen rekening was gehouden met de onteigening door de Staat van het vermogen van de belanghebbende.

Het betrof een 75-jarige alleenstaande man die alleen een AOW-uitkering en van een klein aanvullend pensioen genoot. Hij had zijn eigen woning verkocht en de verkoopopbrengst geïnvesteerd in een effectenportefeuille. In januari 2013 verkocht hij al zijn aandelen en kocht met de opbrengst aandelen van SNS Reaal. Op 1 maart 2013 onteigende de staatssecretaris van Financiën de SNS-aandelen en deed een aanbod van schadeloosstelling van € 0. Belanghebbende gaf de aandelen niet op in zijn IB-aangifte. De inspecteur corrigeerde dit.

 

Individuele en buitensporige last

Het hof stelde voorop dat de wetgever de hem toekomende ruime beoordelingsmarge niet had overschreden. Maar volgens het hof vormde de box 3-heffing in deze concrete situatie een individuele en buitensporige last voor belanghebbende en was daarmee in strijd met artikel 1 EP bij het EVRM. Het onteigende vermogen kon in 2013 immers geen inkomsten meer opleveren en belanghebbende had bovendien nooit meer kans daarmee rendement te behalen. Daarnaast werden de nadelige gevolgen van het wettelijke systeem van belasten van vermogensinkomsten sinds de wetswijziging per 1 januari 2011 niet meer gedempt. Daarmee was de box 3-heffing in een zo ver verwijderd verband met de voor belanghebbende geldende realiteit komen te staan dat deze voor belanghebbende leidde tot confiscatoire gevolgen. Door de belastingheffing daalde het inkomen van belanghebbende onder de armoedegrens en kwam hij niet meer in aanmerking voor huurtoeslag. Er kon daarom niet langer worden gezegd dat de heffing nog in een redelijke verhouding stond tot het met de heffing nagestreefde – legitieme – doel. Het hof verklaarde het hoger beroep van belanghebbende gegrond en berekende het inkomen uit sparen en beleggen alleen over de maand januari.

 

Wet: artikel 5.3 Wet IB 2001

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28 februari 2017 (gepubliceerd op 10 maart 2017), ECLI:NL:GHARL:2017:1614

Filed Under: Financiële planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Verschillende arbeidsrelaties? Fiscus moest VAR-aanvraag splitsen
Volgende artikel
FNV wil mes zetten in fiscale voordelen zzp’er?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

ministerie financien

Fiscale verzamelwet 2026 gepubliceerd

De Fiscale Verzamelwet 2026 is in het Staatsblad gepubliceerd.

Box 3: termijnverlenging nadere motivering bezwaren en verzoeken

De termijn om het bezwaar of verzoek box 3 nader te motiveren door het formulier Opgaaf werkelijk rendement in te dienen bedraagt 12 weken. Naar aanleiding van vragen en signalen van meerdere fiscaal dienstverleners heeft de Belastingdienst besloten om de indieningstermijn voor fiscaal dienstverleners te verlengen tot 1 mei 2026.

pensioenwet

Transitieperiode nieuwe pensioenstelsel wordt verlengd

De Eerste Kamer heeft dinsdag 2 december een wetsvoorstel aangenomen om de overgangsperiode naar het nieuwe pensioenstelsel met een jaar te verlengen tot 1 januari 2028.

lijfrente

Wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen.

Lastenverzwaring box 3 gaat niet door, wel versnelde afbouw Wet Hillen

De geplande lastenverzwaring in box 3 voor spaarders en beleggers in 2026 gaat niet door. Om het gat in de begroting te dichten kiest de Tweede Kamer ervoor de Wet Hillen versneld af te bouwen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Box 3 – Forfaitair stelsel met een Tegenbewijsregeling en de toekomst na 2028

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2025

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×