De parallelimport van auto’s is de afgelopen jaren fors gestegen. Dit leidt tot uitvoeringsproblemen bij de Belastingdienst. Het kabinet werkt daarom een viertal oplossingen uit om negatieve effecten zoveel mogelijk tegen te gaan.
Staatssecretaris Snel liet dit 5 juli weten in een brief aan de Tweede Kamer. Snel geeft hierin aan dat hij begrijpt dat consumenten een mooie auto in het buitenland kopen maar volgens hem is er een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs die de regels bewust manipuleert om minder belasting te betalen. Dat wil hij aanpakken. Maar door Europese regelgeving is dat niet makkelijk.
Bij het bepalen van de waarde van een auto wordt gebruik gemaakt van een tabel, koerslijsten of een taxatierapport. In de laatste twee gevallen kan het misgaan: koerslijsten worden gemanipuleerd en taxateurs verzinnen of vergroten schades aan auto’s op om extra korting op de BPM te krijgen. De Belastingdienst heeft onvoldoende capaciteit om dit goed te kunnen controleren.
Massale rechtsprocedures
Een ander probleem volgens Snel is dat er belastingadviseurs op basis van ‘no cure no pay’ massaal rechtsprocedures voeren om de waarde van de auto aan te vechten, soms zelfs zonder dat de eigenaar dit weet. Wanneer een belastingplichtige door de rechter (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijgt deze van de rechter een proceskostenvergoeding. Hierdoor is een merkwaardig soort verdienmodel ontstaan, omdat deze vergoeding vaak flink hoger is dan het betwiste belastingbedrag waarvoor naar de rechter wordt gestapt.
Het is ingewikkeld om deze problemen tegen te gaan zonder daarbij in strijd met het Europees recht te handelen, omdat hiermee een fundamenteel beginsel van de vrije markt wordt geraakt. Snel werkt aan een viertal oplossingen:
1. Verbeteren van taxatieproces, bijvoorbeeld door regulering of via een onafhankelijk taxatie-instituut.
2. Afremmen van de praktijk waarin massaal bezwaar- en beroepsprocedures worden gevoerd. Hierover wordt overleg gevoerd met de minister van Justitie en Veiligheid.
3. Betere informatie voor eigenaren van gebruikte auto’s, die niet altijd weten dat namens hen een bezwaar- en beroepsschriftprocedure wordt gevoerd.
4. Inzichtelijk maken welke fiscale afschrijving bij een auto is toegepast, zodat de koper vooraf weet of er sprake is van een auto met schade. Hier wordt de markt opener en transparanter van.
Daarnaast komt er een platform van koerslijstproviders, de Bovag en de Belastingdienst waar ongewenste en onbedoelde toepassingen van de koerslijst worden besproken. Het doel van de maatregelen is om zoveel mogelijk een gelijk speelveld van de automarkt te creëren.
Meer informatie: Kamerbrief parallelimport auto’s 5 juli 2018
Geef een reactie