In september zijn ruim 240 nieuwe medewerkers ingestroomd bij de Belastingdienst. Dat meldt Snel in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee lijkt de nieuwe wervingsaanpak effect te hebben, maar de targets voor 2018 zijn (te) ver weg. Over de kosten die deze grootscheepse wervingsactie met zich brengt, wordt in de brief niet gerept.
Verkort sollicitatieproces
Onderdeel van de nieuwe wervingsaanpak is het sollicitatieproces van de Belastingdienst dat is ingekort en verbeterd door het instellen van selectieboulevards. Alle gespreksronden vinden op één dag plaats. Geschikte sollicitanten krijgen aan het eind van de dag een aanbod. Daarnaast wordt voor bepaalde functies doorlopend geworven. Dat zorgt voor een permanente aanvoer van sollicitanten.
Grotere capaciteit wervings- en selectiebureau
Daarnaast is de capaciteit van het Employability Center, het eigen wervings- en selectiebureau, meer dan verdubbeld van 31 naar 76 FTE. Zo kan de Belastingdienst werk maken van de forse wervingsopgave. Ook is de zichtbaarheid van de Belastingdienst op de arbeidsmarkt zowel offline als online vergroot. Ook zijn er speciale bijeenkomsten waarin belangstellenden kennis maken met het werk bij de Belastingdienst.
Achterstand in werving
Eind september 2018 is de werkelijke bezetting 27.364 fte, een verschil van 1.235 fte met de huidige formatie van 28.599 fte. Voor 2019 staat een geleidelijke groei naar een formatie van 29.646 fte ultimo 2019 gepland. Dit betekent dat, gegeven de geraamde uitstroom van 2.000 fte, de komende vijftien maanden aanvullend 4.200 fte moeten instromen.
De staatsecretaris wijst erop dat de achterstand in de werving voor 2018 dit jaar niet meer kan worden ingehaald. Om er voor te zorgen dat de inning van de belastingen en het uitkeren van toeslagen niet in gevaar komt, kan tijdelijk gebruikt gemaakt worden van uitzendkrachten of externen.
Meer informatie: Kamerbrief voortgang werving Belastingdienst, 17 oktober 2018
Geef een reactie