De crisisheffing hoge lonen die werkgevers over het in 2012 verdiende fiscale loon van hun werknemer moeten afdragen aan de Belastingsdienst is mogelijk in strijd met het Europees recht, zo meldt KPMG Meijburg.
Uit een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden blijkt volgens Van der Jagt van KPMG dat de belastingheffing ten laste van werkgevers over excessieve vertrekvergoedingen van 30% ex artikel 32bb Wet op de Loonbelasting in sommige omstandigheden strijdig is met artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit omdat er van die wetgeving (materieel) een terugwerkende kracht van uitgaat waarvoor geen of onvoldoende rechtvaardiging bestaat. Eerder gaf de staatssecretaris aan dat hij geen ontwijkgedrag omtrent deze crisiheffing verwachtte. Nu adviseurs oproepen om bezwaar aan te maken, zal de staatssecretaris hoogstwaarschijnlijk cassatie aantekenen tegen deze uitspraak om dit tegen te gaan.
Terugwerkende kracht
Het plan voor de eenmalige 16% crisisheffing bij werkgevers over het jaarloon van 2012 boven de € 150.000 komt voort uit het Kunduz-akkoord dat medio april 2012 werd gesloten. Van der Jagt: 'Daarom kan ook hier worden gesteld dat er sprake is van een (materiële) terugwerkende kracht over het loon dat is genoten in de periode 1 januari 2012 tot de publicatie van het Kunduz-akkoord in april 2012. Omdat bijvoorbeeld bonussen veelal worden uitbetaald in het voorjaar, kunnen grote groepen werkgevers baat hebben bij deze stelling. Je zou dan immers (bonus)betalingen uit die periode kunnen uitzonderen van de grondslag waarover wordt geheven.'
Lees meer over de crisisheffing in de blog-post van Rien Vink: 'Eenmalige bijdrage aan de crisis?'
Meer informatie: 16% crisisheffing mogelijk strijdig met Europees recht
Geef een reactie