Op 5 januari sprak staatssecretaris Weekers het voornemen uit om een gestaffelde bijtelling in te voeren. De auto-industrie reageerde positief, maar niet iedereen is zo enthousiast. John Boer, senior belastingadviseur bij Grant Thornton, waarschuwt voor ‘een groot drama’.
‘Wij zijn positief over de voorstellen van de staatssecretaris,’ laat directeur Olaf de Bruijn weten op de site van branchevereniging RAI. ‘We denken dan ook graag met hem mee over een bijtellingsregime dat beter is voor de automobilist en de sector, eerlijker is, stabiele opbrengsten voor de staat garandeert en positieve effecten heeft op het milieu,’ aldus De Bruijn.
Regeldruk en administratieve lasten
Senior belastingadviseur John Boer van Grant Thornton ziet echter nog heel wat beren op de weg, met name voor de werkgevers. ‘Daar waar het streven is om minder regels te hebben en vooral administratieve lastenverlichting, zal eerder sprake zijn van het tegengestelde. Er zijn nu al 6 verschillende bijtellingpercentages op basis van de CO2-uitstoot met overgangsregelingen; als daar nu nog kortingspercentages bijkomen, is het nauwelijks meer bij te houden. Bovendien, wie een lagere bijtelling wil, zal een sluitende kilometeradministratie moeten bijhouden. Wie gaat dat controleren? Een werkgever zit daar niet op te wachten. Misschien kunnen we Beschikkingen beperkt privégebruik aanvragen bij de belastingdienst? En wat als er achteraf blijkt dat toch meer dan beperkt privégebruik is geweest? Moet de werkgever dat dan constateren en in de loonadministratie aanpassen en de extra belasting verhalen op de werknemer? Of gaat de belastingdienst dan naheffen bij de werknemer, inclusief de werkgeverspremies?’
Deelt u het enthousiasme van de autobranche of heeft u net als Boer bedenkingen bij de invoering van de gestaffelde bijtelling?
Geef een reactie