Deze week valt bij 12.000 fiscalisten het nieuwe Tax Talks Magazine op de mat. Het Magazine hoort bij het online educatieprogramma Tax Talks en bevat verdiepende artikelen en verschillende rubrieken over onderwerpen die in uitzendingen aan de orde zijn geweest, of die binnenkort worden besproken. Er staan korte interviews in met gebruikers en docenten en de redactie geeft een kijkje achter de schermen bij het maken van de uitzendingen. Taxence ondervroeg Philip Ruys, hoofdredacteur en bedenker van Tax Talks, over het hoe en waarom van dit nieuwe blad, de Tax Talks formule en de samenwerking met het Register Belastingadviseurs.
> Meer informatie over Tax Talks
Tax Talks Magazine: een vaktijdschrift of een advertentiefuik?
Een vaktijdschrift, met een bijzondere formule. Met een bescheiden dosis human interest en af en toe een knipoogje. Het gaat om de inhoud, maar het mag ook leuk zijn. Net als Tax Talks zelf. Natuurlijk staan er ook advertenties in, maar alleen van Licent en van Quadia, onze partner in het Tax Talks project. De rest is puur inhoudelijk. Van een artikel van Simon Strik over de compartimenteringsreserve, tot interessante quotes die sprekers in uitzendingen hebben gedaan. Je krijgt een goede indruk van Tax Talks, en vooral: je krijgt veel informatie.
Wat wil je hiermee bereiken?
Ik wil in eerste instantie iets toevoegen aan de Tax Talks formule. Ik denk dat het voor gebruikers heel prettig is om op deze – vrij traditionele – manier geïnformeerd te worden over de thema's die spelen in en rondom Tax Talks. Je kunt je verder verdiepen, je inlezen over een onderwerp dat binnenkort aan de orde komt. En je krijgt allerlei highlights uit de uitzending (met bronvermelding). Het is dus ook een vorm van ontsluiting; er komt enorm veel aan bod in die webinars; veel meer dan in 1 of 2 uur cursus. Dat kan je in je account nog eens bekijken.
Dus het is gemaakt voor de Tax Talks gebruiker. Maar waarom dan deze enorme oplage?
We zijn trots op dit product; we zijn overtuigd van de kwaliteit en de relevantie. Dat willen we graag aan iedereen laten zien en daar leent dit tijdschrift zich prima voor. Er is een vraag naar online video als opleidingsmiddel, maar het is zoeken naar de vorm. Wij hebben die samen met Quadia gevonden. En als je iets heel goed vindt, dan wil je dat toch laten zien? Daarbij, er is aardig wat aanbod in dit nog kleine segment en dat is in het algemeen niet best. We moeten uitleggen dat Tax Talks anders en beter is.
Niet best?
In alle oprechtheid: het lukt mij niet om langer dan vijf minuten aandachtig te kijken naar iemand die in zijn eentje tegen een webcam zit te praten. Laat staan 1 of 2 uur. Je maakt mij niet wijs dat de informatie dan echt overkomt. Dat rendement, daar gaat het om. Dat vinden we bij klassikaal onderwijs heel belangrijk en hier dus ook.
Wat maakt Tax Talks dan anders?
Behalve dat er aan iedere uitzending zo'n 100 uur werk wordt besteed; de gespreksvorm maakt het echt aantrekkelijk. Die gesprekken zijn goed voorbereid en gaan over de relevante zaken. Daar zorgt de redactie voor, samen met de presentator en de gastsprekers. Het is bovendien afwisselend, doordat we een programma met meerdere sprekers maken en ook op locatie filmen. Al met al is het nooit vervelend en blijf je dus geboeid. En dat maakt dat 1 of 2 uur zo voorbij is en je enorm veel opsteekt. Je kunt bij de live uitzending vragen stellen en later in je account stukjes terugkijken.
Dat klinkt als een hele onderneming
Dat klopt. Bij ons is iedere uitzending een project op zich, waar een heel team bij betrokken is. Dat begint bij een idee, de vakredacteuren gaan daarmee aan de slag en zoeken sprekers en een presentator. Er zit enorm veel voorbereiding in het proces. Er wordt research verricht. We werken met een draaiboek en een script, er wordt nagedacht over de juist vragen, er worden autocueteksten geschreven. De producer bereidt alles voor, voor de opname in de studio en coördineert alles tijdens de opname. In de studio is een technische ploeg aanwezig voor beeld, belichting en geluid. Intussen zorgt de technicus voor de dataverbindingen en iemand houdt de vragen bij die gesteld worden en zorgt dat deze worden beantwoord. Ons platform om de uitzendingen te bekijken is ook zeer geavanceerd. Zeker een een hele onderneming dus.
Tot slot: Jullie werken samen met het Register Belastingadviseurs?
Toen we een jaar geleden begonnen met Tax Talks Academy wisten we al vrij snel dat we aan een vraag tegemoetkwamen. Mensen zijn enthousiast over de inhoud en het niveau. Ze zien de toegevoegde waarde van online video als opleidingsmedium. Eigenlijk een blend tussen het bijhouden van je vakliteratuur en een cursus, dat format spreekt aan. Maar daarmee ben je er nog niet. We willen dat mensen kijken naar die programma's. Dat kantoren als Grant Thornton en HLB Van Daal inmiddels Tax Talks kantoorbreed inzetten voor hun permanente educatie, geeft wel aan dat we het goed doen. Na de zomer van 2014 hebben we besloten een tweede reeks uitzendingen te ontwikkelen: Tax Talks Works die veel meer ingaat op de toepassing van de regels, met name in het MKB-segment. Toen we in dat najaar in gesprek kwamen met het RB, bleek daar een perfecte match te zijn. Dit sluit helemaal aan bij een behoefte van veel van hun leden. En dus besloot het bestuur niet zelf het wiel te gaan uitvinden. Samen met Quadia hebben we expertise, de know how en de techniek. RB levert een deel van de inhoud; we weten dus zeker dat het aansluit op de behoefte. De samenwerking verloopt tot nu toe heel goed; ook iets op trots op te zijn.
Meer informatie: Tax Talks
Geef een reactie