De staatssecretaris van Financiën heeft in reactie op Kamervragen over de tijdelijke willekeurige afschrijving (TWA) van zeeschepen en het tonnageregime laten weten dat er slechts een miniem voordeel te behalen is uit de samenloop van de twee regelingen.
‘Strop voor de fiscus, onderzoek naar investeringen zeeschepen,’ kopte de NRC eind oktober 2014. Volgens het artikel was dit onder meer het geval ‘omdat schepen na een paar jaar weer onder een andere, al bestaande regeling kunnen worden ondergebracht.’ Dit was aanleiding voor Kamervragen over de mogelijke samenloop tussen de tijdelijke willekeurige afschrijving en het tonnageregime. Het tonnageregime is een regime voor de zeescheepvaart waarbij de fiscale winst op forfaitaire wijze wordt bepaald. In samenhang met de TWA kan het tonnageregime voor het eerst worden toegepast 10 jaar nadat voor het eerst winst uit zeescheepvaart is behaald. Het effect zoals wordt verondersteld in het NRC-artikel kan zich in geringe mate voordoen, zo laat de staatssecretaris weten, afhankelijk met welke afschrijvingsregime voor zeeschepen wordt vergeleken.
Restant afschrijvingspotentieel
Voor zeeschepen zijn er drie afschrijvingsregimes mogelijk. Door toepassing van de TWA wordt het afschrijvingspotentieel al in 2 jaar benut. Bij de regeling willekeurige afschrijving zeeschepen gebeurt dit in 5 jaar. Dat betekent dat overgang naar het tonnageregime na 10 jaar geen afschrijvingspotentieel verloren kan gaan. Bij de reguliere degressieve afschrijvingsmethodiek over 15 jaar ligt dat anders. Door de langere afschrijvingstermijn kan bij overgang naar het tonnageregime nog maximaal 6% van het afschrijvingspotentieel resteren en dus onbenut blijven. De TWA biedt dan ook in deze zin een relatief beperkt voordeel ten opzichte van het normale degressieve afschrijvingsmethodiek.
Het liquiditeitsvoordeel dat wordt behaald met de TWA wordt overigens deels weer te niet gedaan door de hogere belastinggrondslag in de latere jaren, omdat dan het afschrijvingspotentieel ten opzichte van de reguliere degressieve afschrijvingsmethodiek al is benut.
Meer informatie: Beantwoording Kamervragen over de TWA van schepen en het tonnageregime
Geef een reactie