• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

A-G Wattel: Terugwerkende kracht verlenging eenmalige crisisheffing ongeoorloofd

1 december 2015 door theo van schendel

Advocaat-Generaal Wattel heeft op 17 november 2015 een conclusie genomen waarin hij de Hoge Raad adviseert de crisisheffing deels in strijd te verklaren met het EVRM. Loonheffingspecialist Theo van Schendel (EY) legt uit hoe de A-G tot deze conclusie is gekomen en wat dit voor de praktijk kan betekenen.

De tweede 16%-crisisheffing 2014

Werkgevers waren in 2014 voor de tweede keer de ‘eenmalige’ 16%-crisisheffing verschuldigd voor elke werknemer die in 2013 een fiscaal loon had genoten van méér dan € 150.000. Advocaat-Generaal Wattel heeft op 17 november 2015 een conclusie genomen waarin hij de Hoge Raad adviseert de crisisheffing deels in strijd te verklaren met het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Hierin wordt het recht op ongestoord bezit van eigendom beschermt. Naar de mening van de A-G is de terugwerkende kracht in de crisisheffing  een ongeoorloofde aantasting van het eigendomsrecht van burgers (en bedrijven) en daarmee niet EVRM-proof. Tegen de crisisheffingen is massaal bezwaar aangetekend. De ‘aangeslagen’ werkgevers verdedigen tevens dat de crisisheffing discriminerend werkt. Dit bezwaar is volgens de A-G ongegrond.

 

Eenmalig is eenmalig

Eenzelfde advies had de A-G eerder dit jaar (18 juni 2015) gegeven inzake de eerste crisisheffing 2013. Het wekt natuurlijk geen verbazing dat de A-G voor beide crisisheffingen tot eenzelfde advies komt. Voor de strijdigheid van de tweede crisisheffing 2014 met het EVRM, hanteert de A-G als aanvullend argument dat het kabinet de burgers in eerste instantie heeft voorgehouden dat de crisisheffing 2013 eenmalig zou zijn en dat het ook nadien nog expliciet heeft bericht dat deze heffing niet zou worden verlengd. Eenmalig is eenmalig. Door op Prinsjesdag 2013 een wetsvoorstel in te dienen met daarin toch een tweede crisisheffing, heeft het kabinet het vertrouwen van burgers geschonden. Opvallend in de conclusie van de A-G is de scherpe toonzetting in zijn beschouwingen over belastingheffing met terugwerkende kracht zonder voldoende rechtvaardigingsgrond. Een voorbeeld. Het kabinet heeft de terugwerkende kracht steeds ontkend. Dit is de reactie van de A-G:

 

“Wie zich laat overtuigen dat van onvoorzienbaar terugwerkende kracht geen sprake is als de wetgever voor reeds lang geleden genoten loon een toekomstig hergenietingsmoment fingeert ná inwerkingtreding van een wet die uitsluitend een vér voorbij aankondiging in het verleden liggend loonjaar treft, moet ook onvoorwaardelijk geloven in Sinterklaas en dat Elvis nog leeft.´

 

Indien de Hoge Raad de adviezen van de A-G overneemt, heeft dit tot gevolg dat lonen die zijn betaald vóór de datum van aankondiging van de crisisheffingen – toen waren deze heffingen voor werkgevers voorzienbaar – buiten de 16%-heffingsgrondslag blijven. Deze data zijn:

  • voor de eerste crisisheffing 2013: 25 mei 2012 (aankondiging in het zogeheten ‘Kunduz-akkoord’);
  • voor de tweede crisisheffing 2014: 17 september 2013 (Prinsjesdag, indiening wetsvoorstel).

 

In beide conclusies verwerpt de A-G de andere beroepsgrond van werkgevers, dat de crisisheffingen discriminerend werken en daarmee in strijd zijn met het EVRM en met het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR). Beide internationale verdragen bevatten een non-discriminatiegebod. Het is nu wachten op het oordeel van de Hoge Raad.

 

U kunt de conclusie van de A-G nalezen via deze link: 

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2015:2304

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Consument niet fiscaal getroffen door CO2-Fraude VW
Volgende artikel
Nationaliteitsbeginsel

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

schijnzelfstandigheid; opheffen handhaningsmoratorium

Voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n)

Minister Paul informeert de Tweede Kamer over de laatste stand van zaken van het beleid met betrekking tot zelfstandigen.

zorgverzekeringswet

Standpunt (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over een (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering.

bedrag ineens pensioen

V&A voorlopige bedragen AOW-franchises, AOW-bedragen artikel 10aa UBLB en maximum pensioengevend loon per 1 januari 2026

Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen heeft V&A 25-008 gepubliceerd.  In dit V&A 25-008 zijn de voorlopige bedragen opgenomen van de voor 2026 geldende AOW-franchises, AOW-bedragen van artikel 10aa UBLB en het maximum pensioengevend loon. Voor alle bedragen geldt het voorbehoud van de definitieve vaststelling van de bedragen in of op basis van wet- en regelgeving. Het ministerie... lees verder

Wet DBA zzp

Extra aandacht voor overheidsorganisaties in 2026 van Belastingdienst

De Belastingdienst gaat in 2026 extra aandacht geven aan overheidsorganisaties: goed voorbeeld doet goed volgen. Dit is ook opgenomen in het handhavingsplan arbeidsrelaties 2026 dat binnenkort wordt gepubliceerd op de website van de Belastingdienst.

IVA-uitkering

Wetsvoorstel beperken compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag door langdurige arbeidsongeschiktheid naar Tweede Kamer

Een wetsvoorstel om de compensatieregeling voor de transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid te beperken tot kleine werkgevers is naar de Tweede Kamer gestuurd. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Paul van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.​ Volgens het voorstel komen voortaan alleen kleine werkgevers, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking voor compensatie van... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×