Het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst is gewijzigd om beter aan te sluiten bij de huidige stand van jurisprudentie, wet- en regelgeving. De onderstaande wijzigingen zijn doorgevoerd.
Strafverminderende omstandigheden
Naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad van 28 maart 2014, ECLI:NL:HR:2014:685 vervalt het tiende lid van paragraaf 7 dat als volgt luidde:
Bij vermindering wegens financiële omstandigheden kan het (zakelijke) karakter van de belasting een rol spelen. Zo zal er niet snel reden zijn de boete te verminderen bij niet of niet binnen de termijn afgedragen loonbelasting of bij niet of niet binnen de termijn voldane omzetbelasting.
Aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit
Naar aanleiding van toezeggingen tijdens de parlementaire behandeling van de Wet aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit (Kamerstukken II,vergaderjaar 2013-2014, 33 754, nr. 7) is paragraaf 25a toegevoegd.
§ 25a. Vergrijpboete verzoeken artikel 67cc van de AWR
- Indien in een verzoek om het vaststellen van een voorlopige aanslag of in een verzoek om herziening als bedoeld in artikel 9.5 van de Wet inkomstenbelasting 2001 en artikel 27 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 met opzet onjuiste of onvolledige gegevens of inlichtingen zijn verstrekt, legt de inspecteur een vergrijpboete op.
- De vergrijpboete bedraagt maximaal 100% van het bedrag aan belasting dat als gevolg van de onjuiste of onvolledige gegevens of inlichtingen ten onrechte is of zou zijn teruggeven of ten onrechte niet is of zou zijn betaald. De eerste volzin van het achtste lid van § 25 is niet van toepassing.
- Een vergrijpboete wordt niet opgelegd na de dagtekening van de definitieve aanslag over het belastingjaar waarop het verzoek betrekking heeft.
- Als sprake is van samenloop tussen het overtreden van de artikelen 67cc en 67d van de AWR, dan kunnen twee afzonderlijke vergrijpboeten worden opgelegd (artikel 5:8 van de Awb). Als en voor zover deze samenloop betrekking heeft op dezelfde gegevens en inlichtingen, dan wordt slechts artikel 67d van de AWR toegepast.
- Artikel 67n van de AWR is van overeenkomstige toepassing. Een juiste, volledige en tijdige aangifte kan eveneens kwalificeren als een vrijwillige verbetering, mits deze is gedaan voordat de inspecteur met de onjuistheden of onvolledigheden in de verzoeken in de voorlopige aanslagsfeer bekend is of zou worden.
- Bij het opleggen van de vergrijpboete houdt de inspecteur rekening met d e voorschriften inzake de straftoemeting (zie § 6 tot en met § 8).
Kilometeradministratie
Naar aanleiding van een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van 23 april 2014, nr. 13/00877, ECLI:NL:GHARL:2014:3391 is er een extra lid toegevoegd aan paragraaf 28:
6. Bij onjuiste en onvolledige kilometeradministraties is vaak sprake van manipulatie, een bepaalde vorm van listigheid dan wel valsheid in geschrifte. Het is een ernstige zaak als de inspecteur door de onjuistheid of onvolledigheid van de overgelegde kilometeradministratie wordt misleid en daardoor ten onrechte accepteert dat geen sprake is van (belastbaar) privégebruik. Dit is zeer verwijtbaar en daarom is in beginsel een hogere standaardboete van toepassing dan de standaardboete bij andere correcties. Uitgaande van die hogere boeten dient de inspecteur echter wel steeds te beoordelen of de feiten in de betreffende zaak voldoende ernstig zijn om ook in die zaak een dergelijke hogere boete op te leggen
Overige
Daarnaast zijn de de wettelijke maximale verzuimboeten geïndexeerd, is de inwerkingtreding van een nieuwe boetebepaling in het Uitvoeringsbesluit SW geïmplementeerd en zijn enkele aanpassingen van redactionele aard toegepast.
Meer informatie: BLKB 2014-1590M,FR, BBBB 2015
Geef een reactie