Autohandelaren die de regeling voor auto’s in de bedrijfsvoorraad toepassen, moeten goed opletten dat zij voldoen aan de bijbehorende voorwaarden. Zo moeten zij vóór het gebruik van een auto uit de bedrijfsvoorraad handelaarskentekens aanbrengen op deze auto. En liefst een beetje stevig, zoals blijkt uit het onderstaande verhaal.
Een man handelde in auto’s en beschikte over verschillende handelaarskentekens. In november 2010 constateerde de fiscus dat een auto uit de bedrijfsvoorraad van de man was gebruikt zonder een handelaarskenteken aan de voorzijde. De inspecteur legde de ondernemer daarom een naheffingsaanslag op inclusief een verzuimboete van 100% van het nageheven bedrag à € 407. De man procedeerde tot aan de Hoge Raad toe (zie ook Hoge Raad: Naheffing MRB geen ‘criminal charge’). De Hoge Raad verwees de zaak door naar Hof Arnhem-Leeuwarden om uitspraak te doen over de rechtmatigheid van de boete.
‘Fataal’ bezoek aan wasstraat
Voor het hof stelde de autohandelaar dat sprake was van afwezigheid van alle schuld (avas) aan het verzuim. Zijn vader zou de desbetreffende auto op die bewuste dag naar een wasstraat hebben gebracht. Zijn vader zou de handelaarskentekenplaten aan de voor- en achterkant hebben bevestigd met plakband. In de wasstraat was de bumper zo nat geworden dat het kenteken aan de voorzijde was losgeraakt en omlaag geklapt, aldus de man. Het hof stelde dat als dit verhaal al waar was, de man daarmee niet had bewezen de vereiste zorg te hebben betracht om naheffing van MRB te voorkomen. Dat de desbetreffende auto maar drieënhalve maand in het bezit was geweest van de handelaar, mocht evenmin baten. De verzuimboete vormde immers geen bestraffing voor het houden van de auto, maar voor het niet voldoen aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling. De bezitsduur van de auto was daarom niet relevant. Al met al vond het hof de 100% boete een passende sanctie.
Wet: artikelen 1, tweede lid, 69 en 70 Wet MRB 1994 en artikel 67c AWR
Meer informatie: Hof Arnhem-Leeuwarden, 23 juni 2015 (gepubliceerd 3 juli 2015), ECLI:NL:GHARL:2015:4678
Geef een reactie