Het kabinet is niet bepaald in haar nopjes met de beoogde richtlijn voor grotere transparantie van rulings. Met de beoogde automatische uitwisseling van rulings heeft het kabinet geen probleem, maar onder andere de reikwijdte en terugwerkende kracht roepen vraagtekens op.
Rulings voor MKB
Omdat elk land een ander soort rulingpraktijk kent, gebruikt het voorstel een zeer brede definitie van een ruling. Zo vallen bijvoorbeeld ook alle afspraken van internationaal opererend MKB onder de reikwijdte van het Commissievoorstel. Het risico op agressieve belastingplanning van kleinere bedrijven is gering, maar de uitvoeringskosten zijn hoog. Bovendien zal deze informatie voor de andere lidstaat van weinig nut zijn. Het kabinet prefereert dan ook dat het MKB niet onder de reikwijdte van deze richtlijn valt.
Terugwerkende kracht
Verder stelt het voorstel dat binnen een jaar na de inwerkingtreding informatie over alle bestaande rulings moet worden uitgewisseld. Het gaat om rulings die de afgelopen tien jaar zijn afgegeven en gelden op de datum dat de richtlijn in werking treedt. Het is de vraag of hieraan kan worden voldaan, gezien de grote hoeveelheid rulings als gevolg van de zeer ruim gehanteerde definitie. Het kabinet ziet graag ruimere en haalbare deadlines voor de uitwisseling van informatie over bestaande rulings.
Centrale opslag
Ook wordt voorgesteld om in de toekomst een centrale data opslag op te zetten waartoe alle lidstaten en de Commissie toegang hebben. In principe is het kabinet daar voorstander van, maar het mag niet zo zijn dat de Commissie deze gegevens gaat gebruiken voor andere doeleinden dan toezicht.
Combinatie EU en OESO
Tot slot is het voor het kabinet belangrijk dat de EU-afspraken op dit vlak parallel lopen met de vergelijkbare (toekomstige) afspraken die voortvloeien uit het BEPS-project van de OESO, omdat het probleem niet alleen Europees is maar een mondiaal karakter heeft.
Meer informatie: Informatievoorziening over nieuwe Commissievoorstellen
Geef een reactie