Minister Hoekstra van Financiën stuurt de nota naar aanleiding van het verslag en een nota van wijziging van de Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn naar de Tweede Kamer.
De wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn wordt in Nederland in vier wetsvoorstellen geïmplementeerd, namelijk een wetsvoorstel om uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten te registreren, een wetsvoorstel om uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies te registreren, een wetsvoorstel dat een verwijzingsportaal bankgegevens mogelijk maakt en het onderhavige wetsvoorstel waarmee de overige bepalingen worden geïmplementeerd. Tezamen moeten deze wetsvoorstellen bijdragen aan het nog beter voorkomen en bestrijden van witwassen en financieren van terrorisme.
Doorhalen registratie
Het voorgestelde artikel bevat verschillende gronden voor het doorhalen van de registratie. Met deze wijziging worden de gronden uitgebreid voor het doorhalen van de registratie en in lijn gebracht met de gronden voor intrekking van een vergunning in de Wet toezicht trustkantoren 2018. In de eerste plaats kan DNB de registratie doorhalen indien de aanbieder daarom verzoekt. Onderdeel b regelt dat DNB de registratie kan doorhalen indien naderhand blijkt dat de aanbieder onjuiste of onvolledige gegevens heeft aangeleverd bij de registratie. Voorts kan DNB de registratie doorhalen indien de aanbieder relevante feiten heeft verzwegen, bijvoorbeeld met betrekking tot de betrouwbaarheid en geschiktheid van dagelijks beleidsbepalers. Onderdeel d heeft betrekking op de situatie dat de aanbieder niet (langer) voldoet aan de bij of krachtens de Wwft of de Sanctiewet 1977 gestelde regels.
Toezicht
In beginsel zal DNB bij de uitoefening van haar toezicht de formele maatregelen aanwenden, wanneer er een tekortkoming in de naleving van deze wetten wordt geconstateerd. In voorkomende gevallen kan het echter zijn dat de tekortkoming of overtreding dermate ernstig is dat DNB overweegt om de registratie van de aanbieder door te halen. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn indien een aanbieder zich actief aan het toezicht probeert te onttrekken of de toezichthouder misleidt.
Meer informatie: Nota van Wijziging Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn
Geef een reactie