Vanaf 1 januari 2020 hebben ondernemers eHerkenning nodig om zelf aangifte loonheffingen te doen via de website van de Belastingdienst. Op het forum Salaris van de Belastingdienst is een handreiking gepubliceerd over de aanvraag van eHerkenning.
Net als DigiD voor particulieren, is eHerkenning een inlogmiddel. Het is een inlogmiddel voor ondernemers die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De ondernemer heeft eHerkenning nodig vanaf 1 januari 2020 om de aangifte loonheffingen via het webportaal van de Belastingdienst te kunnen doen.
De ondernemer kan eHerkenning aanvragen bij één van de leveranciers die door de overheid zijn erkend. Voor het aanvragen van eHerkenning kan de leverancier kosten in rekening brengen. Een overzicht van erkende leveranciers, hun producten en tarieven vindt u hier.
eHerkenning is persoonsgebonden en mag de ondernemer niet overdragen of delen. Wenst de ondernemer een derde te machtigen, dan kan hij dat doen door een ketenmachtiging. Met een ketenmachtiging machtigt de ondernemer een andere organisatie om namens hem aangifte te doen via Mijn Belastingdienst Zakelijk. De ondernemer hoeft in dat geval niet zelf eHerkenning aan te vragen. Wel moet hij de andere organisatie toestemming geven voor de ketenmachtiging.
Na 10 december 2019 kunnen eenmanszaken ook gebruikmaken van eHerkenning. Tot die tijd kunnen ondernemers inloggen met hun DigiD. Met het aanvragen van eHerkenning kan enkele weken gemoeid zijn. Vraag eHerkenning daarom op tijd aan.
Meer informatie: Forum Salaris
Geef een reactie