Staatssecretaris Snel is het niet eens met de kritiek dat controle vanuit de Kamer op rulings niet mogelijk is op het moment dat samenvattingen van rulings worden gepubliceerd en geen volledige, geanonimiseerde teksten. Snel gaat in een brief aan de Tweede Kamer in op vragen over de rulingpraktijk.
Jaarlijks wordt een jaarverslag gepubliceerd over de rulingpraktijk. Een ruling wordt afgegeven op basis van de feiten en omstandigheden van het specifieke geval. Op basis van het gelijkheidsbeginsel moeten gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Eenheid van beleid en uitvoering is daarom een belangrijk uitgangspunt voor de Belastingdienst. Indien de feiten en omstandigheden bij twee belastingplichtigen hetzelfde zijn, dienen deze gevallen dan ook hetzelfde te worden behandeld.
De analyse dat publiek inzicht en controle vanuit de Kamer niet mogelijk is op het moment dat samenvattingen van rulings worden gepubliceerd deelt hij niet. De samenvatting zal onder andere bestaan uit de feiten waarop de ruling is gebaseerd en op basis van welke wet en regelgeving de ruling tot stand is gekomen. Er is geen enkele aanleiding om zaken buiten deze samenvatting te houden tenzij het gaat om informatie waarvoor de geheimhoudingsplicht geldt. De reden waarom hij heeft gekozen om een samenvatting te gaan publiceren is omdat dit uiteindelijk meer en duidelijkere informatie zal bevatten dan een geanonimiseerde ruling zelf. Bij de te publiceren samenvattingen zullen de achterliggende stukken bij de rulings niet worden gepubliceerd.
Scherper kijken
Daarnaast gaf hij aan dat de Belastingdienst scherper gaat kijken naar het doel van de transactie of de structuur waarvoor de ruling wordt gevraagd. Indien het doorslaggevende motief van de belastingplichtige eruit bestaat om Nederlandse of buitenlandse belasting te besparen, zal geen ruling worden afgegeven.
Meer informatie: Antwoorden Kamervragen over Nederland als doorsluisland en het nieuwe rulingbeleid, 26 februari 2019
Geef een reactie