De staatssecretaris van Financiën heeft kritische vragen beantwoord over de fiscale maatregelen om het rijden in elektrische auto’s te stimuleren. De staatssecretaris erkent dat deze fiscale stimulering een relatief hoge lastenschuif vergt. Hij vindt echter ook dat men naar alle voordelen van emissievrij rijden moet kijken om tot een goede beoordeling van de efficiëntie van de stimuleringsmaatregelen te komen.
Twee Kamerleden wezen de staatssecretaris erop dat in 2016 het kabinet een grote Interdepartementale beleidsstudie heeft gedaan. De conclusie was toen dat het reduceren van CO2-uitstoot via Europees bronbeleid vele malen kosten-effectiever is dan het fiscaal stimuleren van nul-emissievoertuigen. Het fiscaal stimuleren van elektrisch rijden kwam volgens de Kamerleden zelfs naar voren als veruit de minst kosteneffectieve maatregel van een aantal onderzochte alternatieven. De staatssecretaris geeft toe dat vanuit het perspectief van overheidskosten per vermeden ton CO2 de fiscale stimulering van emissievrije auto’s een relatief hoge lastenschuif vergt. Dat wil volgens hem nog niet zeggen dat de fiscale stimulering het minst kosteneffectief uitpakt. Behalve de kosteneffectiviteit per vermeden ton CO2 moet men ook kijken naar andere maatschappelijke baten van emissievrij rijden. De staatssecretaris noemt als voorbeelden de verbetering van de luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast, innovatieve kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven en gezondheidswinst. Daarom wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij zijn en de fiscale stimulering afbouwen in lijn met dit streven. Daarnaast maakt het kabinet zich sterk voor het aanscherpen van Europees bronbeleid.
Wet: art. 3.20, tweede lid Wet IB 2001, art. 13bis, tweede lid Wet LB 1964, art. 9c Wet BPM 1992 en art. 23b, eerste lid onderdeel a en 24aa Wet MRB 1994
Meer informatie: Ministerie van Financiën 19 maart 2019, 2019-0000043128
Cursus fiscale aspecten auto van de zaak met Heleen Elbert + racen op Circuit Zandvoort + Toolkit Auto van de zaak = Auto van de zaak Experience. > Meer informatie
Geef een reactie